10 تاثیر شگفت‌آور کوچینگ در تسهیل مسیر کسب و کار

آنچه که در بین اپل، گوگل، یوتیوب، توئیتر، فیس بوک، لینکدین، دیجی کالا، اسنپ و … مشترک است چیست؟
مؤسسان آن‌ها همگی یک روش کارآفرینانه‌ی تفکر و اقدام دارند که باعث می‌شود که کسب وکارشان به شکل حیرت آوری موفق باشد.
خب روش تفکر کارآفرینانه شان چیست؟ آن‌ها خطر ریسک کردن را به جان می‌خرند، برای رسیدن به چیزی که می‌خواهند یعنی اجرایی کردن ایده شان قدم برمی‌دارند و سپس از سیستم‌های حمایتی کمک می‌گیرند.

شاید اینجا با خودتان فکر کنید که منظور از حمایت، حمایت مادی است. نه! منظور ما از حمایت در اینجا چیز دیگری است. حمایتی که حتی اگر هزینه زیادی هم بابتش بپردازید ارزشش را دارد.

این حمایت، امکان داشتن یک کوچ و بهره مند شدن از خدمات کوچینگ است. به طوری که نداشتن یک کوچ می‌تواند موفقیت کسب و کارشان را محدود یا کندتر سازد. می‌پرسید چگونه؟ با ما در این مقاله (بخش اول) همراه باشید تا پاسخ این سوال را بیابید.

1. کوچینگ به شما کمک می‌کند تا مهم‌ترین موضوع یا ایده را تشخیص داده و بر آن تمرکز کنید.

بیشتر کارآفرینان سبکی از زندگی را انتخاب کرده اند که بتوانند ایده های خلاقانه شان را اجرایی کنند. این همان چیزی است که به ما خانم‌ها هم کمک می‌کند تا کسب و کارمان را ایجاد کنیم و بی شک ما نمی‌خواهیم که در زمان اجرای ایده‌ها خلاقیت وجودمان خفه شود. اما خب خود این ایده های خلاقانه می‌توانند سرعت اجرای کسب و کار ما را کاهش دهند. ایده به خودی خود عالی است اما تعداد زیاد ایده ها امکان تمرکز بر یکی را کاهش می‌دهد.

سندرمی تحت عنوان “شی براق روشن” وجود دارد که مدام از دور چشمان ما را درگیر می‌کند و ما را تحریک می‌کند تا به چیزهای جدید فکر کنیم مثلاً در دوره‌ی آموزشی جدید یا نرم افزاری جدید شرکت ک��یم و البته این سندرم به ما کمک می‌کند تا کسب و کارمان را نیز گسترش دهیم.
اما ایراد این سندرم چیست؟ این سندرم می‌تواند باعث شود که تمرکزمان بر آنچه که در حال حاضر داریم روی آن کار می‌کنیم دشوار شود.  و این قدر قدرت این سندرم بالاست که شاید خودمان به تنهایی نتوانیم بر آن غلبه کنیم. اینجاست که یک کوچ به کمک ما می‌آید تا بتوانیم با کمک ابزارهایی که در دست دارد تمرکزمان را مهمترین کارهای ما برگرداند.

برای مثال، کوچ من کمک کرد تا از بین ایده هایم آن که از همه به شخصیت و موقعیت من مرتبط بود را پیدا کرده و بر آن تمرکز کنم. کاری که خودم به سادگی نمی‌توانستم آن را انجام دهم.

2. یک کوچ نقاط کور را به شما نشان می‌دهد.

اگر شما در یک جنگل باشید ممکن است نتوانید درختان را به خوبی ببینید!
همه‌ی ما نقاط کوری در کسب و کارمان داریم و تمایل داریم که درباره‌ی جزئیات روز به روز کسب و کارمان بدانیم و بتوانیم بینش خود را توسعه دهیم، به همین دلیل نیاز داریم تا کسی باشد که تصویر بزرگی که ما در کسب و کارمان نمی‌بینیم را ببیند و نقاط فراموش شده را به ما یادآوری کند. چه کسی بهتر از یک کوچ توانمند که بدون قضاوت می تواند بازخورده های سازنده ای به ما بدهد.

3. کوچینگ تفاوت شما با رقبایتان است.

یک کوچ کمک می‌کند که شما از نقطه‌ی «الف» به نقطه‌ی «ب» بروید. البته خیلی سریع‌تر از زمانی که خودتان می‌توانستید این مسیر را طی کنید.
همچنین یک کوچ از طریق کمک کردن به رشد برند شخصی تان، به شما کمک می‌کند تا از بقیه متمایز باشید و بنابراین کسب و کار شما می‌تواند با سرعت بیشتری حرکت کند. بر طبق نظر ICF ( فدراسیون بین المللی کوچنگ) و HCI ( موسسه تعامل کامپیوتر با انسان) 60 درصد از پاسخ دهندگان از موسسه های دیگر با فرهنگ‌های کوچینگی قوی گفته اند که درآمدشان در مقایسه با گروه‌های مشابه خود به بالاتر از حد متوسط رسیده است.

این موضوع می‌تواند برای صاحبان کسب و کارهای فردی هم اتفاق بیفتد. ولی مانعی در این بین وجود دارد. بزرگترین مانع برای صاحبان کسب و کارها این است که می‌خواهند خودشان را از جمعیت جدا کنند. شما می‌خواهید چیزی را به کسی بفروشید که هرکسی آن را بخرد اما شما همچنان می‌خواهید بازار فقط در اختیار شما باشد. در اینجا یک کوچ می‌تواند نقاط قوت و مزایای کسب و کار شما را بهتر از شما ببیند و به شما کمک کند تا بازار خودتان را به شیوه ای که در آن در عین تمایز موفق باشید را به شما آشکار می‌کند.

4. کوچینگ رشد شخصی شما را توسعه می‌دهد.

کوچ‌ها برای کمک به شما به صورت حرفه ای و شخصی آموزش دیده و آماده اند.
یک کوچ می‌تواند یک محیط امن را برای شما ایجاد کند تا خودتان را واضح‌تر و شفاف‌تر ببینید. باورهای محدود خود را بشناسید و جرات این را پیدا کنید که با چالش‌هایی روبرو شوید که شما ناگریز با آنها به عنوان یک صاحب کسب و کار روبرو خواهید شد. شک ندارم که با من موافقید که خیلی سخت است که اگر بخواهید این کار را به تنهایی انجام دهید.

یک کوچ می‌تواند موقعیت شما را بفهمد، یک دیدگاه بی طرف دارد و به شما با احترام رفتار می‌کند و با بازخوردهایش شما را به بهترین شکل به چالش می‌کشد، زیرا قصد دارد که موانع رشد و توسعه شخصی شما را حل کند.

خیلی از ما بخش‌های بالقوه زیادی داریم که هرگز آ‌ن‌ها را کشف نکرده یا آن‌ها را دنبال نکرده ایم. یک کوچ خوب می‌تواند آن مناطق را تشخیص دهد و به ما کمک می‌کند تا آن‌ها را ببینیم و گسترش دهیم.

بزرگترین خطر در راه موفقیت ضرورتاً حالت اقتصاد، بازار، دولت یا رقابت نیست. بلکه بزرگترین ریسک برای موفقیت، کارآفرینانه اندیشیدن و الگوهای رفتاری شما است.

یک کوچ می‌تواند آن مناطقی که در افکار و رفتار شما است و مانع رشد کسب و کارتان است را ببیند و همچنین کمک می‌کند تا مسائل شخصی تان را نیز توسعه دهید. پس با وجود یک کوچ نه تنها کسب و کارتان را توسعه می‌دهید بلکه بر روی دیگران هم تاثیر می‌گذارید.

آمارها نشان می‌دهد که زندگی مردم از طریق کوچینگ بهبود یافته است.
اینجا چهار نتیجه است که توسط فدراسیون بین المللی کوچینگ ICF درباره مراجعان به دست آمده است.

  • 80 % از مراجعان اعتماد به نفسشان بعد از کوچینگ بهبود یافته است.
  • 73 % از مراجعان روابطشان بهبود یافته است.
  • 72 % از مراجعان مهارت‌های ارتباطی شان بهبود یافته است.
  • 67 % از مراجعان توانسته اند تعادل خوبی بین زندگی و کارشان برقرار کنند.

این آمارها نشان می‌دهد که کوچینگ زندگی را به طور کلی بهبود می‌بخشد. بی دلیل نیست که کوچینگ به عنوان یکی از سریعترین صنایع رو به رشد شناخته شده است.

5. کوچینگ باعث می‌شود که زمان و پولتان پس انداز شود.

  • یک کوچ خوب می‌تواند به شما کمک کند تا طرح کسب وکارتان و فعالیت‌های اجرایی آن را بریزید.
    فعالیت‌هایی که بیشترین کارایی و سودمندی را برایتان دارند و شما را از فعالیت‌هایی که زمان ارزشمند شما را هدر می‌دهند دور می‌کنند. به عنوان یک صاحب کسب و کار، زمان شما ارزشمندترین دارایی شماست. با وجود این، خیلی از کارآفرینانی که تنها کار می‌کنند، زمانشان را به پای چیزهایی می‌گذارند که به کسب و کارشان کمکی نمی‌کند برای مثال دنبال کردن همه‌ی تماس‌ها یا گذراندن زمان زیاد در شبکه‌های اجتماعی و یا جستجو برای یک گرافیک عالی برای محتوایشان.
  • پول شما کالای ارزشمند دیگر شما است. به خصوص هنگامی که شما تازه شروع به کار کرده اید.
    در حقیقت، به عنوان یک کوچ، من فکر می‌کنم که نه تنها یک کوچ کمک می‌کند تا شما پول دربیاورید بلکه او کمکتان می‌کند تا پولتان را صرفه جویی هم بکنید. چندین مورد وجود دارد که کوچ‌ها می‌توانند در این راه به شما کمک بکنند:
  1. یکی از آن موردها تمام آن پولی است که مردم صرف دوره ها و برنامه هایی می‌کنند که فکر می‌کنند که به آن‌ها کمک می‌کند تا از طریق آن‌ها بتوانند کسب درامد کنند. برای مثال، هنگامی که من با یک مراجع کار می‌کنم، با کمک مراجع، او را به سمت روش‌هایی می‌برم که او بتواند پولش را پس انداز کند.
  2. مثال دیگر مراجعی است که در هر دوره ای که می‌توانست برای شروع کسب و کار کوچینگش مفید باشد شرکت کرده بود ولی هنوز نتوانسته بود به سودآوری لازم در کسب و کارش برسد. در حال‌یکه در جریان جلسات کوچینگ متوجه شدیم که تمام این فعالیتها باعث به تعویق انداختن کار اصلی اش شده بود و از ان لحظه به بعد او روی کارهای مهمتر برای کسب و کارش تمرکز کرد.
  3. نمونه دیگر جایی است که یک کوچ می‌تواند به شما کمک کند تا پولتان را پس انداز کنید تا منحنی یادگیری تان کوتاه شود. منحنی یادگیری که از آن صحبت می‌کنیم یادگیری های بلند مدتی است که ممکن است هزینه و زمان زیادی را برای شما در برداشته باشد و حتی شما را به اشتباه بیندازد. در حالیکه با شرکت در جلسات کوچینگ این اشتباهات به پایین‌ترین حد خود می‌رسند.ادامه این مقاله را در پست بعدی بخوانید.


اگر برای آغاز کارآفرینی، کوچ کسب و کار ندارید و می خواهید از مزایای حضور یک کوچ حرفه ای در رشد کسب و کارتان استفاده کنید، یک جلسه رایگان با کوچ های حرفه ای در مجموعه ی خودیاری را به شما پیشنهاد می کنیم. از طریق لینک زیر ثبت نام کنید.

 

سرویس‌های ویژه‌ی کوچینگ

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *