آیا شما تنها کسی هستید که، از بدنتان راضی نیستید!؟

آیا تابحال به آینه نگاه کرده‌اید و با دیدن چربی روی ران‌ها یا چروک اطراف چشم‌های خودتان به وحشت افتاده‌اید؟ آیا به خرید لباس جدیدی فکر کرده‌اید؛ اما پس از دیدن اندام خود در آینه به خود لرزیده‌اید؟ آیا آرزو داشته‌اید قد‌بلندتر، لاغرتر، جوان‌تر یا قوی‌تر باشید؟ زیباتر یا سفیدرو تر بودید؟

اگر به هریک از این پرسش‌ها پاسخ مثبت دهید، باید بدانید که تنها شما به این حالت دچار نشده‌اید و درحقیقت، یکی از 80 تا 90 درصد از زنان و مردانی هستید که وضعیت ظاهری خود را نمی پسندند و از اندام خود ناراضی هستند. این نارضایتی چگونه خودش را در زندگی شما نشان می‌دهد؟ بیش از آنچه ممکن است تصور کنید. زیبایی و اندام متناسب اغلب با موضوعاتی چون موفقیت در رابطه، تجارت یا دیگر حقایق زندگی مرتبط است و اگر فکر می‌کنید در حد ایده‌آل و مطلوب زیبا نیستید، حتی ممکن است احساس بی‌کفایتی، خجالت و شرمساری کنید. درنتیجه بی‌دلیل آسیب می‌بینید، زیرا می‌پندارید به‌اندازه‌ی کافی زیبا، ظریف یا خوب نیستید تا به رؤیاها و آرزوهایتان برسید. وقتی به اندام خودتان احساس مثبتی ندارید، احساس بی لیاقتی هم به سراغ شما خواهد آمد…

درحقیقت احساس عدم کفایت و بی‌لیاقتی نوعی بیماری یا توهّم است. بله، درست است. بسیاری از انسان ها از این توهّم بزرگ رنج می‌برند و به خود می‌گویند: «اگر من به‌اندازه‌ی کافی لاغر، قد بلند، به‌روز، زیبا و جوان نباشم، نمی‌توانم عالی زندگی کنم یا به رؤیاهایم دست یابم.» از این رو به جای این‌که بخواهیم جسم، ذهن و روحمان را دوست داشته باشیم، می‌خواهیم گرسنگی و درد بکشیم و فکر می‌کنیم باید چیزهایی را در خودمان تغییر دهیم تا سزاوار عشق، توجه و محبت باشیم.

وسواس منفی نسبت به بدن چیست؟

این احساس مبهم عدم کفایت و بی‌لیاقتی، «وسواس منفی نسبت به بدن» نام دارد. وسواس منفی نسبت به بدن، حالتی است که در اثر افکار انتقادی شدید درمورد ظاهر فرد، خود را نشان می‌دهد. از عارضه‌ی «وسواس منفی نسبت به بدن» حتی در کتاب روان‌شناختی مهمی با نام راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی هم سخنی به میان نیامده است و این نکته‌ای است که در بسیاری موارد از آن غافل بوده‌ایم؛ اما واقعیتی آشکار و همه‌گیر است!

آیا دچار وسواس منفی نسبت به بدن و ظاهر خود هستید؟

اگر دچار وسواس منفی نسبت به بدن باشید، این مسئله را چگونه خواهید فهمید؟ هیچ آزمایش خونی این مشکل را برملا نمی‌کند، بلکه باید نسبت به احساسات و واکنش خودتان در لحظاتی خاص آگاه باشید. برای مثال وسواس منفی نسبت به بدن با موارد زیر شناخته می‌شود:

  • آه کشیدن با شرمساری هنگامی‌ که چین و چروک‌های اطراف چشمانتان را می‌بینید.
  • زمانی‌ که یکی از دوستانتان عمل جراحی انجام می‌دهد، قیافه‌تان را در هم می‌کشید و از خود می‌پرسید آیا شما هم به چنین عمل جراحی نیاز دارید؟
  • احساس بدقوارگی زمانی‌که می‌بینید شلوار دوره‌ی دبیرستان‌ شما دیگر اندازه‌تان نیست!
  • احساس ترس زمانی‌ که متوجه می‌شوید بیش از اندازه غذا خورده‌اید.
  • توهمات دلهره‌آور و نگرانی درباره‌ی این مسئله که شما باید اندام خود را برای به‌دست آوردن رابطه یا شغل دلخواهتان حفظ کنید.

وسواس منفی نسبت به بدن، شامل تمام افکار، احساسات و رفتاری است که احساس ارزشمندی را به ظاهر شما ربط می‌دهد و شامل افکاری است که تأکید دارد « اگر لاغر باشم، زیبا خواهم بود» و این چشم‌انداز را آشکار می‌کند که « اگر من این چین‌ و‌ چروک‌ها را نداشتم جذاب‌تر بودم». همان صدایی که درونتان نجوا می‌کند «اگر وزن کم کنم، احساس بهتری نسبت به خود خواهم داشت»، درست همان احساسی است که می‌گوید اگر بلند‌تر، لاغر‌تر، جوان‌تر یا قوی‌تر بودید لایق تر، دوست داشتنی تر و جذاب تر از آنچه هم اکنون هستید به نظر می رسید.

شاید فکر کنید که این احساس نارضایتی از بدن کاملا طبیعی است و اگر این نباشد، در مورد وضعیت اندام و بدنتان چیزی تغییر نخواهد کرد… حرف شما صحیح است اما در موارد زیر حالتی طبیعی وجود ندارد:

  • نارضایتی نابودکننده به‌دلیل ظاهر فیزیکی‌تان.
  • تمایل به متفاوت بودن تا بتوانید احساس زیبایی، جذابیت و موفقیت کنید.
  • هربار به آینه نگاه می‌کنید، از خودتان ناراضی باشید.
  • باور داشته باشید که اگر کمی لاغرتر یا جوان‌تر بودید، زندگی‌تان بهتر می‌شد.

برعکس، اگر موارد زیر تحقق یابد، طبیعی است:

  • هوشیاری تزلزل‌ناپذیر درمورد خوبی، زیبایی و قدرت ذاتی شما.
  • پذیرش خود به‌منزله‌ی فردی ذاتاً عالی و کامل.
  • رسیدن به صلح و سعادت با پذیرش کسی‌ که هم‌اکنون هستید.
  • دانستن اینکه شما در همین لحظه کاملاً دوست‌داشتنی هستید.
  • وسواس منفی نسبت به بدن چیزی متداول است؛ اما طبیعی نیست.

صدمات سنگین زندگی با وسواس منفی نسبت به بدن و ظاهر

زندگی با وسواس، خسارتی عظیم را بر بسیاری از جوانب زندگی شما وارد می‌کند و می‌تواند به تندرستی و رابطه‌تان آسیب زیادی وارد کند. مهم نیست وسواس تا چه اندازه زیرکانه یا شدید بر شرایط شما اثر می‌گذارد؛ اما در‌نهایت شما را از بهره‌مندی از زندگی‌تان در کامل‌ترین و عالی‌ترین شکل ممکن باز می‌دارد. این نگرش به‌جای زندگی درخشان و جذابی که حق شماست، شما را برای ماندن در سطوحی متوسط تشویق می‌کند. به مثال زیر دقت کنید، وقتی می‌گویید تصمیم دارید رژیم غذایی را آغاز کنید، ممکن است با حالات زیر مواجه شوید:

1. وزن کم می‌کنید: در این حالت شاید رژیم غذایی‌تان بسیار ‌محدودکننده است و شما احساس محرومیت می‌کنید.

در این شرایط همواره در حال کشمکش هستید. در‌نهایت، از رژیم دست بر می‌دارید و به وزن قبلی دوباره باز می‌گردید (آمار نشان می‌دهد که این موضوع برای بیشتر افرادی که رژیم می گیرند رخ می دهد) ممکن است رژیم‌های دیگری نیز امتحان کنید؛ اما هرگز به نتیجه‌ی مطلوب نرسید. درنتیجه از اندام خود خشنود و راضی نیستید و احساس می‌کنید از زندگی فاصله گرفته‌اید. رابطه‌ی شما با وزنتان، ارتباطی مملو از نارضایتی، عدم کفایت و وحشت را در پی خواهد داشت.

2. در حد متعادل وزن کم ‌می‌کنید؛ اما این روند به‌تدریج به‌طور پیچیده‌ای از مهار شما خارج می‌شود.

در ابتدا احساس فوق‌العاده‌ای دارید، زیرا حس می‌کنید به اوضاع زندگی تان مسلط شده اید. اما سپس می بینید که این رژیم ساده به طور پیچیده با بی نظمی غذایی جایگزین می شود. عصبی می شوید و می ترسید کنترل وزنتان را از دست بدهید.

3. هرگز به‌نظر نمی‌رسد که به‌درستی قادر به محدود کردن غذایتان باشید.

ممکن است اضافه‌ وزن، تناسب‌اندام یا کاهش وزن داشته باشید که شما در این شرایط احساس می‌کنید نمی‌توانید عادت‌های غذایی‌تان را کنترل کنید. بنابراین افراط می‌کنید (یا حتی اگر این‌گونه نباشد این شمایید که باور دارید افراط کرده‌اید) و سپس برای جبران اشتباهات خود رژیم‌های سخت می‌گیرید یا اصلاً غذا نمی‌خورید!

4. برای دستیابی به آرامش، به غذا خوردن پناه می برید.

ممکن است در مراحل مختلف زندگی با خشم یا افسردگی مبارزه کرده‌اید یا در کودکی از شما سوءاستفاده شده است یا استرس زیاد یا سطح انرژی پایینی دارید. شرایط هر‌چه باشد، شاید متوجه ‌شوید که غذا خوردن به شما آرامش می‌دهد و در خود عادت احساسی و اجباری غذا خوردن را افزایش می‌دهید. ممکن است در انواع رژیم‌هایی که گرفته‌اید، وزن زیادی کم کنید، ولی دوباره به وزن قبلی برگردید و این چرخه بارها در زندگی‌تان تکرار شود و هرگز قادر به ایجاد رابطه ی آرامش بخش، سالم و آسان با غذاها و اندامتان نباشید بنابراین به صورت دائمی در زندگی تان دچار اضطراب، احساس خجالت، شرمندگی و ناامیدی خواهید بود.

5. مدام خسته‌اید و احساس خفگی می‌کنید.

زندگی شما خسته‌کننده و تهی است و دیگر نمی‌توانید به کاهش وزن بپردازید و همچنان اضافه‌وزن دارید و اندامتان نامتناسب است. اندامتان را دوست ندارید، اغلب احساس بی‌کفایتی و شرمساری می‌کنید؛ اما دیگر نمی‌توانید دوباره تبعیت از یک رژیم غذایی را آغاز کنید.

یک قدم با تغییر فاصله دارید!

بله، وسواس منفی نسبت به بدن مشکلی فراگیر است که بر همه‌ی جوانب زندگی‌تان تأثیرگذار است. خوشبختانه شما می‌توانید وسواس منفی نسبت به بدن را از زندگی‌تان ریشه‌کن کنید. می‌دانم که شاید غیرممکن به‌نظر برسد؛ اما این‌گونه نیست. راه رهایی از این آسیب، تغییر نگرش از یک واقعیت کوچک، محدود و براساس منیت و خودخواهی به نگرش بر پایه‌ی عشق و فراوانی بی‌حدومرز است. شما کشف خواهید کرد که نیاز ندارید خود را به شکلی خاص درآورید تا بتوانید سرشار از زندگی باشید. در عوض خواهید فهمید که وجود شما از قبل کامل، زیبا و عالی بوده است، همان‌گونه که هم‌اکنون نیز این‌گونه هستید.

وسواس منفی نسبت به بدن و آسیب‌های ناشی از آن تنها راه زیستن نیست و شما به رابطه‌ی ناسالم بدن و ذهن محدود نیستید و صد البته با ادامه این روند به خودتان آسیب می زنید زیرا چنین روابطی منبع درد، ترس و کشمکش است. امیدوارم به این ایمان برسید که شما شخصی تنها، دل‌شکسته و منزوی نیستید، گرچه ممکن است این وضعیت نمایانگر تجربه‌ی کنونی‌تان باشد اما بدون شک قابل تغییر و بهبود است. پذیرش خود دعوتی برای رضایت از خود نیست، بلکه راهی برای رسیدن به بزرگ‌ترین رؤیاها و آرزوهایتان است.

با بُعد روحانی خود مأنوس شوید و این جمله ها را هر بار که می توانید با احساس خوب، تکرار کنید.

  • من ذاتاً زیبا هستم.
  • توانایی‌های من دامنه‌ی نامحدودی از استعدادهای ناب و امکانات نامحدود است.
  • زیبایی من ابدی است.
  • من بدون توجه به سایز بدن، اندام و رنگ پوستم، ذاتاً دوست‌داشتنی، زیبا و با‌ارزش هستم.
  • من قدرت و نیرویی برای خلق زندگی‌ای که عاشقش هستم را در درونم دارم.
  • من،خودِ عشق هستم.

نکاتی که باید به‌خاطر بسپارید:

  1. خودتان را به عنوان یک معجزه از خالق هستی باور کنید.
  2. ما در مرکز جریانی عظیم و فراگیر از وسواس منفی نسبت به بدن قرار داریم.
  3. مبتلایان به وسواس منفی نسبت به بدن، هیچ‌گاه احساس زیبایی و کامل بودن ندارند.
  4. واقعیت این است که شما هم‌اینک بدون در‌نظر گرفتن هرگونه ضعف و کاستی، فردی کامل هستید.
  5. شما در ذات خود زیبا هستید.
  6. پذیرش خود، رضایت از خود نیست، بلکه راهی برای تحقق بزرگ‌ترین رؤیاها و آرزوهایتان است.
  7. هنگامی‌که رژیم غذایی شما از این باور ریشه می‌گیرد که به‌اندازه‌ی کافی خوب نیستید، محکوم به شکست است.
  8. تغییر آرزو یا بهبود آن اشکالی ندارد، هیچ مشکلی هم وجود ندارد که بخواهید همان‌گونه که هستید باقی بمانید.
  9. زمانی‌که انگیزه‌ی شما برای انجام کارهای مختلف، در نتیجه‌ی عدم لیاقت و کفایت است، انجام دادن آن مشکل‌تر می‌شود.
  10. زمانی‌که شما بی‌قید و شرط خود را بپذیرید و دوست بدارید و با خود در صلح باشید، موانع را برای تکامل تدریجی و دستیابی به آرزوهایتان کنار زده‌اید.

برگرفته از کتاب: عاشق خودت باش

اگر برای آغاز تغییرات مثبت و ماندگار همراه خوبی ندارید و می خواهید از مزایای وجود یک مربی حرفه ای برای کاهش وزن، تغییر یا رشد در زندگی، رابطه و کسب وکارتان استفاده کنید، یک جلسه رایگان با کوچ های حرفه ای در مجموعه ی خودیاری را به شما پیشنهاد می کنیم. ما توانسته ایم، ایمان داریم شما هم می توانید.

برای استفاده از جلسه ی رایگان کوچینگ از طریق لینک زیر ثبت نام کنید.

 

سرویس‌های ویژه‌ی کوچینگ

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *