چطور استعدادهای پنهان تان را کشف کنید؟

خودتان هم خوب می دانید که استعدادهای زیادی دارید و از آن ها استفاده چندانی نمی کنید. اگر می گویید نه من استعداد خاصی ندارم، متاسفانه باید بگویم این حرف ها دیگر خریداری ندارد جز خودتان. چه بهتر که شما هم خریدار بهانه های ذهنتان نشوید و با وجود هر ترس یا اضطرابی که دارید با خودتان صادق باشید و از استعدادهای الهی دورنتان به بهترین شکل استفاده کنید.
این که فکر می کنید استعداد خاصی ندارید یا کاری نیست که شما را به وجد بیاورد، یک بهانه است تا ذهن به چالش کشیده نشود و از آن فضای امن همیشگی بیرون نزند. یادتان باشد اکثر آدم ها استعداد بسیار شاخصی ندارند اما با تکرار و پشت کار به مهارتی بی نظیری می رسند که مکمل کمی استعداد اولیه شان بوده است.
با من همراه باشید تا با هم استعدادهای داخل گنجه های ذهن شما را کشف کنیم.

رویای کودکی.

یادتان می آید در کودکی چه کارهایی می کردید و از انجام چه کارایی لذت می بردید؟ اگر خاطرتان نیست از مادر یا افراد مهمی که در کودکی کنار آنها بودید سوال کنید. استعدادها کشش عجیبی دارند و در طی زندگی به شکل های مختلف خود را به شما نشان می دهند و منتظر دیده شدن هستند و نیاز دارند شما آنها را کشف کنید. گاهی اوقات، در کودکی به واسطه استعدادمان تنبیه می شویم و مورد تایید قرار نمی گیریم و به همین دلیل برای دفاع از خودمان و تایید گرفتن از بزرگترهای مهم زندگی مان آنها را از دسترس ذهن خودآگاه خارج می کنیم، اما خوشبختانه از بین نمی رود و کمی توجه و تامل آن را کشف خواهید کرد. کافی است کمی با خودتان خلوت کنید و به صدای درونتان گوش کنید، صدای درونتان بهترین راهنمای شماست.

به خوبی تو!

تا بحال کاریی انجام داده اید که دیگران، با اشتیاق بخواهند مثل شما این کار را انجام دهند؟ معمولا می گویند کاش منم می تونستم به خوبی تو این کار را انجام بدهم… یا تو انقد راحت و با آرامش این کار را انجام می دهی که بنظر کار خیلی ساده ای می آید! در حالی که اینطور نیست. این جمله ها نشانه ی این است که شما در زمینه این کار استعداد و مهارت ویژه ای دارید و می توانید از این توانمندی تان به خوبی و بسادگی استفاده کنید.

فکرهای هیجان انگیز.

فکرهایی که هراز گاهی در ذهن شما مثل یک ستاره می درخشند و انرژی و هیجانی در دلتان ایجاد می کنند، شما را به چه سمتی سوق میدهند؟ این کارها در اکثر اوقات نشان دهنده ی استعداد درونی ویژه ای هستند البته استفاده از این فکرها شجاعت و همت شما را می طلبد و بدون شجاعت پذیرش این افکار و توجه به آنها نمی توانید به وجودشان آگاه شوید.

تو چه کاره هستی؟

یک آیینه دستی کوچک بردارید به چشم های خودتان نگاه کنید و سوال کنید تو چه کاره هستی؟ یک نقاش؟ یک بازیگر؟ یک… جواب هایی که می دهید را یادداشت کنید و پاسخ هایتان را با خاطرات و تجربه های گذشته بررسی کنید. آیا نقاط مشترکی پیدا کردید؟ مواردی وجود دارد که حس شور و هیجانی خاصی داشته باشید؟ دوباره به یادداشت هایتان نگاه کنید شما واقعا کی هستید؟

از دیگران بپرسید.

در گروه خانوادگی یا در جمع دوستان از دیگران بخواهید، ویژگی های شاخص شما را نام ببرند، دلیل یا نمونه ی هم برای اطمینان خاطر از آنها بخواهید. نظرات مشترک افراد راهنمای خوبی برای کشف استعدادتان است. دیگران از بیرون با دقت و توجه بیشتری به رفتارهای ما نگاه می کنند و در نتیجه کارهایی که بهتر و با علاقه بیشتری انجام می دهید را بهتر می بینند.

از خودت بنویس.

نوشتن واقعا معجزه می کند چه برای تحقق آرزوها چه برای برنامه ریزی و نظم و چه برای روشن شدن استعداد های پنهان. یک دفترچه بردارید و از آرزوها، تلاش ها، موفقیت ها و لحظاتی که احساس خوشایندی داشته اید را بنویسید. نکات مشترک و مشابه این آرزوها و نتایج مثبت چیست؟و همین طور چنین سؤال­هایی از خودتان بپرسید:

  • چه زمانی بیشترین مسئولیت‌­پذیری٬ را داشته‌­اید؟
  • چه زمانی خلاق­‌تر بوده‌­اید؟
  • در چه فعالیت‌هایی بیشتر به خودتان و تصمیمات‌تان بیشتر اعتماد داشته‌­اید؟
  • چه کاری را اغلب به بهترین نحو به پایان رساندید حتی وقتی تمرین زیادی نکردید؟
  • اطرافیان شما را در چه کارهایی موفق دانسته­‌اند؟
  • در چه فعالیت هایی راحت و آسوده­‌تر بودید؟
  • اگر حق انتخاب داشتید٬ چه مسئولیت‌­هایی را در محل کارتان و خانواده‌­تان قبول می‌­کردید؟

این سؤا­ل‌­ها را در زمانی مناسب با دوستان و افرادی که خیر خواه شما هستند هم مطرح کنید و راجع به پاسخ آن­ها گفتگو کنید.

در دیگران جست و جو کنید.

در مورد استعدادها و توانمندی های نزدیکان و همکارانتان چه نظری دارید؟ بیشتر از همه چه استعداد هایی در دیگران را می بینی؟ حرف زدن در مورد استعداد دیگران، چه چیزی را برای شما تداعی می کند؟ آیا احساس می کنید که شما می توانید کار مشابه را انجام دهید و از انجام چنین کاری لذت خواهید برد؟ آنچه در دیگران می بینید در درون شما هم وجود دارد، و نیاز به توجه و دیده شدن دارد.

 

برای کشف استعدادها و نقاط قوتی که باعث ایجاد تغییرات مثبت و مانگار در زندگی شما می شود، یک راه سریع و کاربردی وجود دارد. می توانید یک کوچ حرفه ای برای خودتان داشته باشید.

 

سرویس‌های ویژه‌ی کوچینگ

 

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *