چرا یه روزهایی انرژی زیادی دارم اما یه روزهایی بی حوصله ام؟

خیلی برام پیش میاد که وقتی بیدار میشم انقدر احساس سرزندگی و هیجان می کنم که باور دارم هیچ چیز نمی تونه جلومو بگیره و اون روز کلی فعالیت و تلاش می کنم. در عوض یه روزهایی هم ساعت رومیزیم چند بار زنگ می خورده من خاموشش می کنم! اول صبحی انقدر اوقاتم تلخه که بهتره از روی تخت بلند نشم و بیرون نرم که خدایی نکرده باعث ناراحتی کسی نشم! این روزهایی که حوصله ندارم خیلی طولانی و خسته کننده هستند اما روزهایی که حالم خوبه خیلی سریع می گذرن. دوست دارم بدونم چرا یه روزهایی انرژی زیادی دارم یه روزهایی نه؟

هر کسی ممکنه روزهای بدی داشته باشه و این کاملا طبیعیه. اما انرژی درونی شما دائم در حال بالا و پایین شدن هست، بهتره بگم حالتی مثل یویو دارید و این مدل زندگی کردن باعث ناکامی و شکست خواهد بود. نمی دونید که جه مواقعی حالتون بد میشه و به اصطلاح انرژی تون افت می کنه و از نظر روحی و جسمی ضعیف می شید. هرچند که ممکن حساسیت های شیمیایی یا غذای خاصی باعث بروز این نوسانات خلقی بشن اما این رفتار بیشتر علت روانشناختی دارند تا علت جسمانی.

این نیروی موقتی که بهش می گیم انرژی چیه؟ انرژی شور و هیجانی که وقتی نسبت به چیزی اشتیاق دارید در خودتون احساس می کنید و برعکس وقتی نسبت به چیزی اشتیاق ندارید در حالتی از ناامیدی قرار می گیرید به نوعی انرژی تون تحلیل می ره و بی انرژی می شید. فقط دوست دارید کل روز پتو بکشید روی سرتون و بخوابید!

ذهن شما بدون تمرکز و آزاد به هر سمت و سویی حرکت میکنه و همین سرگردانی انرژی شما رو تحلیل میده. هر چی بیشتر برای رسیدن به چیزی که می خواهید تلاش کنید، انرژی و هیجان بیشتری در مورد آن چیز احساس می کنید و برعکس هر چه تمرکز پایین باشه میزان تحلیل رفتن انرژی بیشتر خواهد شد. انرژی ذهنی رو نمی شه ذخیره کرد چون ذهن از همین انرژی تغذیه می کنه. انرژی ذهنی از شور، هیجان و اشتیاق ایجاد میشه.

 

راه کارهای پیشنهادی خودیاری برای شما

  1. مطمئن شوید که در زندگی شور و هیجانی مشخص و تعریف‌شده دارید، چیزی که به شما انگیزه می‌دهد.
    شور و هیجانتان را در یک یا دو جمله بنویسید، به زبانی که از نظر هیجانی برای شما انگیزه‌بخش باشند. وقتی کلمات و جملات را به‌طور دقیق همان‌طورکه می‌خواهید، پیدا کردید، آن‌ها را روی پنج کارت کوچک بنویسید و در جای مناسب قرار دهید. یکی از کارت‌ها را کنار تخت خود بگذارید تا هر وقت از خواب بیدار شدید، آن‌را ببینید. یکی را روی آینه دستشویی بچسبانید. کارت سوم را روی در یخچال نصب کنید. کارت چهارم را روی آفتاب‌گیر ماشینتان بچسبانید و کارت پنجم را روی میز کارتان قرار دهید. این کارت‌های یادآوری‌کننده شور و هیجانتان را به‌عنوان هدف و دلیل شما برای برخاستن از تختخواب مدام در سراسر روز جلوی دیدگانتان بگذارید.
  2. فعالیت خاصی را برای هر روزتان برنامه‌ریزی کنید
    این فعالیت می‌تواند سرگرمی ‌ساده‌ای مانند تمرینات ورزشی، غذای خاص یا کتاب، نشریه و یا گفتگوی تلفنی با یک دوست باشد. این‌که بدانید هدف هیجان‌انگیزی دارید که منتظر شماست، به شما کمک می‌کند با انرژی بیشتری از تخت بیرون بیایید.
  3. از یک برنامه‌ی مدیریت زمان استفاده کنید تا طرح‌ها و اوقات فراغتتان را برنامه‌ریزی کنید؛ بدون برنامه‌ریزی انرژی‌ شما تحلیل می‌رود.
    هنگامی‌که اهدافتان مبهم هستند، انگیزه‌ی خود را از دست می‌دهید. اغلب اوقات اگر احساس کنیم کار زیادی پیش رو داریم یا وقت کافی برای رسیدگی به کارهایمان را و نمی‌دانیم در چه زمانی، به چه کاری بپردازیم، انرژیمان تحلیل می‌رود. هر دو شرایط می‌تواند تمرکز ذهنی را از بین ببرد. زمانی‌که برای کل روزتان برنامه‌ریزی دارید، اهداف و زمان رسیدگی به آن‌ها مشخص شده باشد، تمرکزتان بیشتر خواهد بود و نتیجه بهتری نیز به‌دست خواهید آورد. وقتی می‌دانید انرژیتان را در کدام مسیر جهت دهید، انرژی بیشتری در خود احساس خواهید کرد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *