بهترین روش های تقویت اعتماد به نفس

شک ندارم که به خوبی می دانید کمبود اعتماد به نفس، باور به خود و اعتماد به توانایی هایمان چه آسیب هایی به روان، شخصیت و زندگی مان می زند. در این مقاله سراغ روش هایی می رویم که به کمک آنها می توانیم اعتماد به نفسمان را تقویت کنیم و بالا ببریم.

۱. اعتماد و ارتباط با خدا

ما مخلوق خدایی هستیم که کامل و نامحدود است. خدایی که از ذات خود در ما دمیده و ما را شبیه ترین به خود کرده است. اگر بدانیم که چه موجود بی انتها و نامحدودی هستیم و چه قدرتی در درون قلب و ذهنمان نهفته بدون شک از موانعی که سر راه مان قرار می گیرند به سادگی می گذریم و خواهیم آموخت که موانع مسیر تنها معلمی است برای نمایش قدرت حقیقی درونمان. سختی مسیر نشان بی عدالتی یا کم لطفی یا هر چیز دیگری نیست، بزرگی موانع می خواهند به ما بزرگی و عزمت درونمان را نشان بدهند.
هر کجای زندگی احساس کردید نمی توانید فقط بپرسید اگر بتوانم چه و اجازه بدهید که بتوانید. از موانع می گذرم، می توانم.

۲. شناخت بهتر خودتان

از شناخت خودمان به شناخت خالقمان می رسیم (حتما بارها شنیده اید.). حالا بیاید خودتان را بررسی کنید و ببینید که خالق برای خلق شما چه هدیه و استعداد خاصی به کار برده و شما چه توانمندی ویژه ا ی دارید و چطور می توانید ارزشی بیافرینید؟ هر مهارتی که دارید بنویسید از کنار چیزها به سادگی نگذرید حتی اگر برای شما عادی ترین کار است مثل حرف زدن. همه توانمندی ها را بنویسید و به آنها نمره بدهید (۰-۱۰۰) بعد از بررسی نهایی ببینید چقدر از آنها برای بهبود زندگی تان یا کسب درآمد استفاده می کنید.

۳. به توانایی هایتان تکیه کنید.

برای کارهای خود ارزش قائل شوید، به انجام آنها تمرکز کنید و سعی کنید هر روز بهتر از مرتبه قبل که آنها را انجام می دادید، انجام بدهید و از هیجان این رقابت با خود دیروزتان لذت ببرید. تکرار و اصرار در بهبود آنجه در توان دارید شما را به رتبه ی بالاتری از توانایی می رساند و در نتیجه اعتماد به نفستان به سرعت رشد می کند زیرا می دانید که با کوله باری از تجربه به این نقطه رسیده اید و هر چه دارید از تلاش خودتان است و کسی نمی تواند این مهارت را از شما بگیرد.

۴. خطر کنید، کمی هیجان خوب است.

تجربه های جدید، روی جدیدی از خودتان به شما نشان می دهد. بخشی از وجودتان که هیچ نمی دانستید آن را دارید یا می توانید داشته باشید. به خودتان اجازه بدهید خطر کنید. از کارهایی که از آنها واهمه دارید شروع کنید البته مراقب جانتان باشید! منظور من بیشتر کارهایی است که از دورن شما را به چالش می کشند نه کارهایی که احتمال آسیب جسمی دارند.

۵. با خودتان گفتگو کنید.

آنچه به خودمان می گوییم تاثیر زیادی در حال و احوال درون و بیرونمان دارد. طبق پژوهش های علمی انجام شده ذهن انسان تمایل زیادی به بازخوانی اشتباهات و نکات منفی دارد (فکر می کنم علت این مساله این است که مغز می خواهد از تکرار آن جلو گیری کند تا دوباره آسیب نبینیم.) البته بماند که این کار باعث می شود آن خطا به شکل دیگری تکرار شود، اما آسیب اصلی صدای منتقدی است که دائما یادآوری می کند: خیلی بی عرضه هستی که نتونستی … تو نمی تونی یه کار ساده رو انجام بدی چون … و هزارن حرف نیش داری که خودمان به خودمان می گویم و تیشه به ریشه اعتماد به نفسمان می زنیم.
پیشنهاد می کنم وقتی صدای منتقد درونتان در سرتان پیچیده و دائم به آنچه کرده اید و به نتیجه نرسیده اشاره می کند بلند با خودتان بگویید” درسته اشتباه کردم، اما با این وجود می خوام این بار کار درست رو انجام بدم” این بار با دقت بیشتری عمل کنید، نشانه ها را بخوانید.

۶. خودتان را ارزیابی کنید.

هر شب قبل خواب به کارهایی که کرده اید فکر کنید. (این کار را جایگزین چک کردن شبکه های اجتماعی در رختخواب کنید، اثرش را بعد خواهید دید.) صبح ها وقتی هنوز در رختخوابتان هستید به کارهای خوبی که دیروز یا هفته ی گذشته کرده اید فکر کنید و به خودتان حرف دلگرم کننده ای بزنید و بعد برنامه ی امروزتان را چک و دست به اقدام بزنید.

۷. ارزش ایجاد کنید.

ارزش همان چیزی است که شما بابت آن از دیگران پول می گیرید! هرچه ارزشی که ایجاد می کنید، موثرتر، متفاوت تر و لازم تر باشد درآمد بیشتری کسب خواهید کرد. داشتن پول و دسترسی به امکانات به صورت ناخودآگاه اعتماد به نفستان را بالا می برد زیرا احساس قدرت در درون تان ایجاد می کند.

۸. به اهدافتان فکر کنید.

لیستی از اهداف بلند مدت خودتان دارید؟ مثلا برای ۵ سال آینده یا برای ۳ سال آینده؟ برای سال آینده چطور؟ همین امروز لیستی از آنچه خودتان را لایق بدست آوردنش می دانید تهیه کنید و برای رسیدن به آن برنامه ریزی های لازم را انجام بدهید. هیچ روزی بهتر از امروز نیست و هیچ لحظه ای قدرتمندتر از لحظه حالا. پس دست به کار شوید. (پیشنهاد می کنم از بسته ی آموزشی برنامه ریزی در ۱۲ روز استفاده کنید.)

۹. گذشته را دفن کنید.

سلول های بدن انسان طی مدت زمان تقریبی ۳ سال کاملا از نو ساخته می شوند! یعنی شما آن شمای قدیمی که می بینید نیستید، اگر دست از گذشته بردارید بدون شک جایی برای رفتن دارد و نیاز نیست محکم به آن بچسبید! همه ما خطاهایی کرده ایم و کماکان هم می کنیم اما این بهانه خوبی برای ضعیف بودن و رشد کردن نیست. این بهانه برای آینده نان و آب نمی شود و کمکی به ارتقای شما به عنوان یک موجود زنده نمی کند. تصمیم بگیرد به گذشته همچون عزیز از دست رفته ای نگاه کنید که دیگر نمی توان برایش کاری کرد. دفنش کنید، مراسم خاکسپاری خوبی برگزار کنید اجازه بدهید آن شمای قدیمی به شهر مردگان برود و آنجا بماند. شما به این مرده و بار سنگین روی دوشتان نیاز ندارید!

۱۰. با خودتان مهربان باشید.

دوستی با خودتان بهترین کاری است که در تمام عمرتان می توانید انجام بدهید و از نتایج آن لذت ببرید. دوستی با خودتان باعث می شود خودتان را لایق بهترین ها بدانید، خودتان را ارتقا بدهید، از جایی که هستید به سمت جایگاه فوق العاده ای که می خواهید بروید و از زندگی شادی که با خودتان دارید لذت ببرید.

۱۱. خودتان را تشویق کنید.

این کار واقعا لذت بخش است نه؟ برای شاد کردن خودتان چه کاری می کنید؟ وقتی می خواهید یک نفره بگیرید چه میکنید؟ تا بحال دست خودتان را گرفته اید و به کافه ای دنج رفته اید؟ برای خوشحال کردن خودتان برنامه ریزی کنید. پیشنهاد می کنم برای شروع یک هدف تقریبا در دسترس برای خودتان تعیین کنید و بعد از رسیدن به این هدف به خودتان برسید و حسابی خودتان را تشویق کنید، البته در دفعات بعد، اهداف سخت تری انتخاب کنید.

۱۲. مراقب خودتان باشید و با خودتان مدارا کنید.

شاید به نظر عجیب باشد ولی ما انسان ها خیلی مراقب خودمان نیستیم! چطور؟ مثلا روزی چند ساعت در معرض پیام های منفی در شبکه های اجتماعی، تاکسی یا … هستید؟ به طور میانگین چند بار در هفته غذاهای ناسالم مصرف میکنید؟ کیفیت خوابتان چطور است؟ شما به طور روزانه چند دقیقه قدم می زنید؟

۱۳. مقایسه با دیگران بی فایده است.

مقایسه خودمان با دیگران چیزی شبیه مقایسه بین گونه میوه است. فرض کنید من سیب زرد هستم و شما سیب سبز. خوب درست است من و شما هر دو سیب هستیم اما شما سبز هستید که یعنی در شرایط اقلیمی متفاوتی رشد کرده اید، طعم متفاوتی دارید، اندازه و شکل متفاوتی دارید و… من هم با شما متفاوتم اما باز هم هر دو سیب هستیم. حتی بین سیب های سبز دیگر که هم جنس شما هستند شما متفاوت هستید و این اشتباه بزرگی در حق خودتان است که خودتان را در سبد سیب های بزرگ تر و آبدار تر بگذارید، چون در این صورت از ارزش خودتان کم می کنید. اگر خودتان را در سبد سیب های هم سطح یا کمی کوچکتر از خودتان بگذارید بیشتر به چشم خواهید آمد و چه بسا فرصتی برای رشد کردن پیدا کنید و به سبد سیب های بزرگ تر منتقل شوید!

۱۴. حسادت مسموتان می کند.

حسادت اول شما را نابود می کند! کم و کاستی در مقایسه با دیگران دارید؟ چه اشکالی دارد برای رسیدن به آنچه دیده اید و خودتان را لایقش می دانید تلاش کنید؟ اما بدانید که تلاش با حسادت فرق دارد! تلاش شما را به نتیجه مطلوب خودتان می رساند جایی که با خوشحالی بدستش آورده اید و برای رسیدن به آن قدرتمندی درونتان را کشف کرده اید. حسادت اما باعث می شود هر روز پیش چشم خودتان ضعیف تر شوید و اقتدار درونی تان را از دست بدهید. انتخاب با شماست.

۱۵. متخصص شوید.

متخصص بودن یعنی حرفی برای گفتن داشتن، سواد و تجربه همراه با هم. برای پیشرفت زندگی تان لازم  است در زمینه ای مختلف (هر چیزی که نیاز زندگی تان است) متخصص شوید. کمی از عقل معاشتان استفاده کنید و ببینید در آینده چه جیزی به شما برای کسب درآمد بیشتر، اعتبار و منزلت اجتماعی کمک بیشتری می کند. بعد از پیدا کردن این موضوع به سراغ دفتر برنامه ریزی تان بروید و برای آینده برنامه ریزی کنید.

محصولات مرتبط پیشنهادی

برای مطالعه بیشتر در مورد عزت نفس، این محصول رو پیشنهاد می کنم:

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *