شما هم به سختی بیدار می‌شوید؟

وای نه بازهم صبح شد باید بروم! فقط 5 دقیقه دیگر بخوابم بیدار می‌شم…

اکثر روزها به سختی بیدار می‌شویم و سخت‌تر از بیدار شدن از تخت خوابمان جدا میشویم و آرزو می‌کنیم کاش زمان کش بیاید تا کمی بیشتر بخوابیم و استراحت کافی داشته باشیم.
تا بحال فکر کرده‌اید چرا با وجود خوابیدن بیشتر از 8 ساعت باز هم دلمان نمی‌خواهد بیدار شویم؟ من هم مثل شما، دوست داشتم صبح به راحتی بیدار شوم و روحیه خوبی داشته باشم… با اینکه در خانه ما سحر‌خیزی یک سنت خانوادگی است، من اکثر روزها خواب می‌ماندم و با اخم و بدخلقی بیدار می‌شدم. احساس خوبی نداشتم، دلم می‌خواست سرحال و خنده‌رو باشم، می‌خواستم تغییر کنم اما نمی‌دانستم چطور این عادت را تغییر بدهم… در ادامه این مطلب هر آنچه آموختم و بکار گرفتم تا این مسله را حل کنم را با شما در میان می‌گذارم. با من همراه باشید.

چه می‌شد اگر بیدار شدن کار راحتی بود و همین الان تصمیم می‌گرفتیم که از فردا صبح خوشحال و خندان از خواب بیدار شویم؟ چه موانعی در ذهن ما وجود دارد که نمی‌توانیم به این سادگی از چند دقیقه خواب اضافی صبح دل بکنیم؟

ظاهرا کمی بیشتر خوابیدن برای بعضی از ما یک داروی مسکن است که اجازه می‌دهد چند دقیقه دیرتر با مسائل کاری و درسی یا همکاری که با او ارتباط خوبی نداریم مواجه شویم و ظاهرا از آن لذت ببریم. اما در واقع این تمایل به خواب بیشتر حاوی پیام‌هایی ست که لازم است به آنها گوش بسپاریم و از آنها بیاموزیم.

ممکن است با خودتان بگویید چون خسته‌ام میخواهم بیشتر بخوابم، مطمئنم که می‌توانم به موقع برسم، الان برای بیدار شدن زود است یا افکار مشابه.

آیا ممکن است دلیل این اهمال‌کاری چیزهای دیگری باشد مثل:

  • علاقه نداشتن به شغل
  • نداشتن هدف مشخص
  • نداشتن برنامه‌ریزی روزانه
  • عدم پذیرش مسئولیت
  • نداشتن نظم در برنامه استراحت

در ادامه مطلب این موضوعات را بررسی خواهیم کرد…

علاقه نداشتن به کار

درکتان میکنم، کارتان سخت است و هر روز انجام دادن آن، انرژی شما را کاهش می‌دهد، به همین دلیل می‌خواهم پیشنهاد کنم برای مدت یک هفته به محض بیدار شدن به قسمت‌های خوب کارتان فکر کنید و اتفاق‌های خوب کاری‌تان را برای مدت چند دقیقه در ذهنتان مرور کنید و به خاطره‌هایی که با همکاران خود داشته‌اید بخندید. روی نتایج خوبی که از کارتان گرفته‌اید تمرکز کنید و از نگاه یک انسان توانمند به آنها نگاه کنید. بیاندیشید امروز برای داشتن یک روز خوب در دفتر کارتان چه فکری دارید؟ از خودتان بپرسید برای اینکه بتوانم 5% بیشتر از کارم لذت ببرم و بهره‌کاری‌ام را بالا ببرم چه کاری لازم است انجام دهم؟

نداشتن هدف مشخص

تصور کنید امروز از نو شروع شده است و شما فرصت دارید زمانی برای رسیدگی به اهدافتان صرف کنید. آیا به لیست اهدافتان مراجعه می‌کنید؟ کدام لیست؟! لیستی که در آن اهدافی را با این مشخصه‌ها نوشته اید: اهدافی که روشن و کاملا شفاف هستند، قابل اندازه‌گیری، قابل تغییر و انعطاف‌پذیر هستند، واقع‌گرایانه و در دسترس هستند و برای دست یابی به آنها زمان‌بندی مشخصی وجود دارد. اگر لیست اهدافتان کامل نیست یا حتی هنوز آن را تهیه نکرده‌اید حتما همین الان برای ایجاد یا اصلاح آن اقدام کنید و در قدم بعدی، یکی از آنها را برای انجام دادن انتخاب کنید.

نداشتن برنامه‌ریزی روزانه

نوشتن کارهایی که طی روز لازم است انجام شود ذهن ما را منظم می‌کند و انجام دادن مواردی که در لیستمان داریم به ما اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد. ضمن اینکه همان طور که بدون شک مطلع هستید داشتن برنامه‌ریزی و نوشتن آن یکی از مهم‌ترین رازهای فاش شده توسط افراد موثر و موفق است. این کار به سادگی به ذهن شما نظم و به روح شما آرامش می‌بخشد (وقتی ذهنتان آشفته نباشد روحتان هم آرام می‌گیرد). همینطور داشتن لیست کارهایی که لازم است فردا انجام شود به شما در به موقع بیدار شدن انگیزه می‌دهد.


فرار از انجام کارها یا پذیرفتن مسئولیت آنها

شاید پذیرفتن مسئولیت چیز ترسناکی باشد و احساس کنید این کار از آن کارهایی نیست که شما از پس انجام آن بر بیاید و به همین تمایلی برای بیدار شدن و انجام آن کار ندارید و به این صورت مسیر رشد و پیشرفت را برای خودتان ناهموار تصور می‌کنید و بی‌حرکت همان جا که بودید می‌مانید! صبر کنید! ظاهرا یادتان رفته که چه آدم شجاعی هستید؟! امروز یک برگه بردارید و تمام کارهایی که از انجام دادن آنها نتیجه خوبی گرفته‌اید را لیست کنید مخصوصا آنهایی که شبیه به مورد فعلی است. بعد از نوشتن این لیست شروع به انجام یکی از آن موارد سخت کنید، یادتان باشد انرژی که برای انجام ندادن این کارها صرف می‌کنید کمتر از انرژی که برای انجام آنها لازم دارید کمتر نیست، تفاوت در نتیجه‌ای است که می‌گیرید! لطفا کمی مهربان‌تر به کاری که انجامش را دوست ندارید نگاه کنید احتمالا نظرتان عوض می‌شود.

کم‌خوابی (نداشتن برنامه‌ی خواب منظم)

فکر میکنم نداشتن برنامه منظم برای خواب جز چیزهایی است که کمتر به آن توجه می‌کنیم. همان‌طور که می‌دانید هر فرد بالغ به حدود 7 الی 8 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد اما سوال اینجاست که چند ساعت از این زمان نیاز بدن شخص شما را تامین می‌کند خیلی‌ها 4 ساعت می‌خوابند و بسیار سرحال هستند چون قادرند ذهنشان را آرام کنند، بعضی‌ها اما با اینکه بیشتر از 8 ساعت در رختخواب هستند اما کسل هستند.احتمالا به این دلیل که به نیاز بدن و ذهنشان توجه نمی‌کنند. ممکن است بجای خواب اضافه به کمی مراقبه روزانه نیاز داشته باشید می‌توانید آن را امتحان کنید. در کنار مراقبه کردن شاخصی از میزان رضایت خواب خود بدست بیاورید (ساعت‌های هوشمندی سلامتی کمک بزرگی به شما می‌کند). بعد از مشخص شدن میانگین نیاز بدنتان برنامه خواب و بیداری جدید برای خودتان ایجاد کنید.

در مطلب بالا به نکاتی برای راحت بیدار شدن اشاره کردم و گفتم که برای رسیدن به این خواسته لازم است اگر به کارتان علاقه ندارید به جای فکرکردن به مشکلات و سختی‌های کار روی نکات مثبت آن تمرکز کنید، هدف مثبت و خوشایندی برای خودتان داشته باشید، برنامه‌ریزی روزانه‌تان را به عنوان راهنمای کارهایی که لازم است انجام شود به کار بگیرید، به قلب کارهایی که دوست ندارید انجام دهید بزنید و سعی کنید نوع نگاهتان به آن مسئله را سازنده کنید تا سریع و راحت انجام شود. زمان لازم برای خواب بدنتان را پیدا کنید و در نهایت قبل از باز کردن چشم‌های زیباتان لبخندی بزنید و به خودتان صبح بخیر بگویید.

در ادامه 10 راه کار ساده دیگر هم به عنوان پیشنهاد با شما درمیان می‌گذارم:

  1. ساعت یا موبایل را از خودتان جدا کنید! (جایی بگذارید که لازم باشد از رختخواب خود بلند شوید.)
  2. از شب قبل برای امروز، برنامه‌ریزی کنید.
  3. برای خودتان مراسم صبحگاه تدارک ببینید.
  4. بهانه‌های ذهنتان را کشف و برای بهانه‌هایتان راه کار پیدا کنید.
  5. از دوست یا همسرتان بخواهید برای بیدار شدن با شما همراهی کنند.
  6. چالش بیدار شدن با دوست یا همسرتان بگذارید.
  7. بشمارید 1001-1002-1003 و برپا! (همین حالا انجامش میدهم.)
  8. به برنامه‌های تکرای عادت نکنید، و روند روزانه بیدار شدنتان را عوض کنید!
  9. بازی جیم جیم یعنی جایزه و جریمه راه بیاندازید. (برای به موقع بیدار شدن به خودتان جایزه بدهید/ برای دیر بیدار شدن خودتان را جریمه کنید.)
  10. قبل از هر کاری یک لیوان آب بنوشید.

می‌توانید سوالات و مسائل خودتان را برای خودیاری ارسال کنید و در اسرع وقت مناسب‌ترین و بهترین راه کار اختصاصی برای مسائل خود را دریافت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *