قدرت 10 نوع هوش در دنیای کسب و کار (بخش اول)

هوش مفهومی است که اکثر ما از کودکی با آن سروکار داشته ایم و همواره شنیده ایم که پدر و مادر یا اطرافیانمان برای خود ما یا به افرادی دیگر از فامیل کلمه باهوش را به کار برده اند.هوش در قدیم بیشتر شامل هوش ریاضی می‌شد و کسی که می‌توانست در ریاضی و محاسبات خیلی قوی ظاهر شود را به عنوان یک فرد باهوش می‌شناختند و از آنجایی که پسران در مقایسه با دختر ها در زمانهای قدیم امکان بیشتری برای انتخاب رشته های ریاضی و زیرمجموعه های آن داشتند از همین رو بعضی‌ها اعتقاد داشتند پسرها باهوش تر از دختران هستند. اما آیا آن چه که آنها از هوش به آن اشاره می‌کردند دقیقا آن چیزی است که در علم از آن به عنوان هوش نام می برند.

اینکه بتوانیم ببینیم خودمان کدام هوش را دارا هستیم و سپس چگونه می‌توانیم از آن هوش در کسب وکار خود استفاده کنیم بی شک نتایج فوق العاده ای برایمان به همراه خواهد داشت.

هوش در نظریه گاردنر به دو دسته هوش‌های تحلیل کننده نمادها و هوش‌های غیر متعارف تقسیم می شود. از نام همین تقسیم بندی می‌توان فهمید که دسته اول در بین عامه مردم شناخته شده تر است.

هوش‌های تحلیل کننده نمادها:

این دسته از هوش در مدارس بیشتر مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند.حساب و کتاب و املا و انشا و … در اکثر سرفصل‌های مدارس دنیا قرار دارند.

  1. هوش زبان شناختی:

    هرآنچه که مرتبط با خواندن و نوشتن است در این دسته می گنجد یعنی اگر توانایی بازی و به کارگیری کلمات را به خوبی داشته باشید از این هوش برخوردار هستید.بنابراین از یک سو نویسنده ها و همه کسانی که در حوزه تولید محتوا مشغول فعالیت هستند و از سوی دیگر کسانی که فن بیان خوبی دارند و قادرند از طریق داستان سرایی و سخنوری دیگران را به سمت خود و گفته هایشان جذب کنند از هوش زبانسناختی برخوردارند.

  2. هوش منطقی-ریاضی:

    درباره این هوش همانطور که گفتم خیلی از ما آگاهی داریم و این هوش را به کسانی نسبت می‌دهیم که با دنیای اعداد کاملاً مانوس هستند و توان بالایی در محاسبات ریاضی،آماری، مسائل مالی و… دارند و این ظرفیت منطقی-ریاضی باعث می‌شود بتوانند خیلی حساب شده هرچیزی را به سمت جلو پیش ببرند.از ویژگی‌های این افراد این است که معمولاً همه چیز را منطقی بررسی می‌کنند و در خارج از چارچوب منطق کمتر صحبت شما را می‌پذیرند. موسس شرکت فورد آمریکایی یکی از معروف ترین افراد شناخته شده صاحب این هوش است.

هوش‌های نامتعارف:

اینها همان انواع هوشی هستند که از دید خیلی از ما پنهان مانده اند. جالب است که بدانیم شناخت این دسته از هوش ها برای شروع کسب و کار و فعالیت در دنیای تجارت خیلی مهم هستند چرا که بیش از دسته اول به کار می‌آیند.

  1. هوش موسیقیایی:

    کمتر کسی است که به موسیقی علاقه نداشته باشد. موسیقی روح را نوازش می‌دهد و طبیعتاً یکی از کسانی که در این حس نقش مهمی داشته اند افرادی بوده اند که دارای هوش موسیقی هستند. اگر شما هم دارای این هوش باشید به ریتم حساسیت نشان می‌دهید، تغییرات طنین و ملودی و آهنگ را درک می‌کنید. تقریباً این هوش به هوش زبانشناختی شباهت زیادی دارد.موسیقی از یک طرف با فن معماری اصوات مرتبط است و از سوی دیگر زندگی احساسی ما در قالب‌های مختلف را به نمایش می‌گذارد. با استفاده از هوش موسیقی، شما می‌توانید سازهای موسیقی بنوازید، یا صدایتان را به زیبایی در قالب آواز ارائه کنید و یا انواع مختلفی از کارها مانند دوبلاژ، سخنرانی و… انجام دهید.

  2. هوش فضایی:

    با این هوش شما به راحتی می‌توانید روابط فضایی را درک کنید، در ذهنتان تصویر ذهنی داشته باشید و سپس می‌توانید آن تصاویر را به اشکال گوناکون در دنیای واقعی اجرایی کنید. بازنمایی فضا در رشته ها و مشاغل متلف هنری و غیر هنری به کار می‌آید. تعدادی از آنها عبارتند از مجسمه سازی، نقاشی، معماری، طراحی ابزار، اسباب بازی، کاریکاتور و مشاغل فضایی مانند خلبانی، و …

  3. هوش بدنی-حرکتی:

    این نوع هوش بیشتر با هوش فضایی شباهت دارد. اگر شما از طریق کل بدن یا بخش‌هایی از آن مانند دست یا دهانتان به حل مسائل خود یا ایجاد محصولی می‌پردازید شما دارای هوش بدنی-حرکتی هستید. بعضی‌ها این هوش را هوش ابزاری یا فناوری نیز می‌نامند. و این هوش در انسان‌های اولیه و پیشینیان ما به وضوح وجود داشته چرا که آنها با استفاده از نیروی بدن خود به دنبال غذا می‌رفته اند، شکار می‌کرده اند و پناهگاه می ساخته اند.امروز، استادکاران صنایع دستی، جراحان، ورزشکاران و هنرمندان که برای کارهای خودشان به صورت مستقیم به بدن خود متکی هستند دارای هوش بدنی-حرکتی شناخته می‌شوند.

  4. هوش طبیعت گرا:

    همانطور که از اسم این هوش مشخص است، این هوش نیز از گذشته تا به الان رشد کرده است و از طبیعت و قوه تشخیص اشیای موجود در طبیعت آمده است.در گذشته این هوش بسیار حیاتی بوده برای مثال اگر می‌خواسته اند که گیاهی سمی را از غیر سمی تشخیص بدهند این هوش به نجات جانشان کمک می‌کرده است. امروزه هم کسانی که در صنعت آماده سازی غذا،ساختن مسکن، حفاظت از محیط زیست یا استخراج معدن‌های قیمتی هستند از هوش طبیعت گرا برخوردارند. در دنیای کسب و کار، این هوش به ما کمک می‌کند تا بتوانیم در این که کدامین محصولات مصرفی مان را برای زندگی تشخیص دهیم و انتخاب هایمان سریعتر اتفاق بیفتد بسیار مهم است. برای مثال بتوانیم به سرعت خود را با تغییرات فناوری هماهنگ کنیم و از فناوری ای تی به جای محصولات سنتی یا در کنار انها بهره بگیریم.

  5. هوش درون فردی:

    اگر به درون خود خیلی توجه دارید یعنی به خوبی اهداف،ترس‌ها، قوت‌ها و ضعف‌های خود را می‌شناسید شما دارای هوش درون فردی خوبی هستید و طبیعی است که زمانی که خودتان را به خوبی بشناسید تصمیم‌های بهتری هم می‌گیرید و در نتیجه زندگی شادتر و موفق‌تری در راستای ارزش‌هایتان می‌سازید.

  6. هوش میان فردی:

    کسانی که در مشاغلی مانند بازاریابی، فروش، روابط عمومی، منابع انسانی، ارتباط با مشتری و در کل مشاغلی که فعالیت اصلی شان ارتباط با افراد است، فعالیت دارند جزء این دسته قرار میگیرند یعنی اگر به راحتی میتوانید تیپ‌ها و شخصیت‌ها را تشخیص دهید و سپس بر اساس ارزیابی تان به طور موثر با دیگران ارتباط بگیرید و در مواقعی بر ذهنشان تاثیر بگذارید شما دارای هوش میان فردی هستید. رهبران بزرگ معمولاً صاحب این نوع هوش هستند.

  7. هوش وجودی:

    اسم دیگری که برای این نوع هوش می‌توان گذاشت هوش «دینی»،«معنوی» یا «ماوراء طبیعی» است. شاید فیلسوفان و اندیشمندان حوزه دین و عرفان بهترین نمونه مشاغل در این نوع هوش باشند. کسانی که توانمندی خاصی در پاسخ به سوالاتی مانند«ما که هستیم؟، چرا اینجاییم؟ چه اتفاقی برای ما خواهد افتاد؟،چرا می‌میریم؟و…» دارند. در کسب و کار کسانی که در حوزه مسائلی مانند روح، خدا، دین، ماوراء طبیعه هستند از این نوع هوش بهره می برند.در صورتی که هنوز نمی‌دانید که در کدامین دسته از انواع هوش‌ها قرار دارید تا بتوانید کسب و کار مناسب خودتان را شروع کنید می‌توانید از جلسات کوچینگ کمک بگیرید تا بهترین خودتان را بیابید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *