چرا به توانایی هام اعتماد ندارم؟

احساس می کنم آدم باهوش و توانمندی هستم اما زمانی که در حال انجام کاری هستم فکری به ذهنم می آید که شاید نتوانم از پس این کار برآیم. خیلی اوقات از فکر کردن به کارهایی که می دانم قادرم آنها را انجام بدهم اجتناب می کنم چون می دانم از دسترس من خارج هستند یا اگر آنها را انجام بدهم گند خواهم زد!

هر کسی نوع خاصی به خودش نگاه می کند و تصویر بخصوصی از خود دارد، تفاوت افرادی که تصویر مثبتی از خود دارند و افرادی که تصویر منفی از خودشان دارند در این است که منفی ها خودشان را مسبب تمام اتفاق ها و پیامدهای منفی می دانند حتی اگر نقش کمی در اتفاقات داشته باشند، به همین دلیل به ندرت از تونایی های معمولشان بالاتر عمل می کنند و با فرصت های جدید زندگی روبه رو نمی شوند.

به نظر می رسد عادت کرده اید تنها شکست ها را به یاد بیاورید و به کارهای اشتباهی که تا بحال کرده اید متمرکز بمانید. کم پیش میاید که تواناهایی تان را معتبر بشمارید و به آنها اعتماد کنید. اما خودتان را برای شکست هایتان مقصر می دانید و خودتان را سرزنش می کنید، نقاط ضعفتان را بزرگ می کنید و این ضعف ها را در تمام بخش های زندگی تان ایجاد می کنید. تصویری که از خودتان دارید در مراحل رشدتان شکل گرفته و به طور مستقیم بروی عزت نفستان تاثیر می گذارد، شاید در طی دوران رشد اولیه زندگی تان به اندازه کافی پیام های مثبت در مورد خودتان دریافت نکرده باشید و این مساله روی تصویرتان از خودتان، اعتماد به نفستان و عزت نفستان تاثیر گذاشته است.

البته گاهی همه ما به توانایی ها، اهداف، قصد و نیت های خود شک می کنیم. سوال این است که آیا به این شک و تردیدهای موقتی اجازه می دهیم که روی زندگی ما تاثیر بگذارند یا ریشه آنها را خشک می کنیم. هر کسی نقاط قوت و نقاط ضعفی دارد و این یک حقیقت انکار ناپذیر است!

راه کارهای پیشنهادی خودیاری برای شما

  1. از امروز هر کاری که با موفقیت انجام می دهید را در یک دفتر یادداشت کنید.
    چند دقیقه قبل از ساعت کاری به محل کارتان می رسید به خودتان تبریک بگویید شما آدم منظم و متعهدی هستید!
    به جای فریاد کشیدن سر کودکتان او را در آغوش میگیرد و به او گوش می دهید؟ به خودتان تبریک بگوید شما والد مهربان و قابل اعتمادی هستید!
    بعد از یک هفته نوشتن کارهایتان در این دفتر، وقتی بگذارید و آن را بخوانید و با مهارت ها و ویژگی هایتان آشنا شوید، می توانید این کار را تا هر زمانی که دوست دارید و حس خوب یاز انجام آن می گیرید ادامه بدهید.
  2. ضعف هایتان را بشناسید و آنها را بپذیرید.
    همه به خودشان شک می کنند! در این شرایط فقط به خودتان بگویید: من می تونم بهتر انجامش بدم و یا من می تونم بیشتر از این به خودم اعتماد کنم و بهتر انجام بدم.
    از عبارت های همیشگی که قبلا استفاده می کردید استفاده نکنید چیزهایی مثل اینکه من همیشه گند می زنم یا من عرضه انجام هیچ کاری را ندارم…
    پذیرش نقاط ضعفتان بدون ملامت کردن خودتان کمک می کند از گرداب سرزنش هایی که مدام در سرتان می شنوید خلاص شوید و شروع کنید به خودتان انگیزه بدهید و به راه کار های عملی و کارآمد برسید و آنها را به کار بگیرید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *