چگونه صحبت کنیم تا مورد توجه قرار بگیریم؟

گفتن صریح و روشن اینکه چه کسی هستم و چه می خواهم یا در چه موقعیتی قرار گرفتم و دوست دارم چطور با من رفتار شود ظاهرا کار ساده ای است… اما آیا واقعا کار ساده ای ست؟
هرچه دو طرف یک رابطه روش های بهتری برای بیان خود و احساس شان یا نیاز ها و خواسته هایشان داشته باشند طبیعتا رابطه بهتری خواهند داشت. خیلی از کدورت ها و اختلاف ها از بین خواهد رفت و سو تفاهم هایی که خیلی مواقع باعث ایجاد ناراحتی بین طرفین می شود ایجاد نخواهد شد. اما چگونه؟
صحبت کردن هم مثل گوش دادن فعال نیاز به کسب مهارت دارد و به گوینده برای بیان احساس، خواسته و انتظارش و در مجموع افشای درونش کمک می کند و کلید تداوم ارتباط با یار یا همسر است.

بیان احساس:

برخلاف تصور زنان مبنی بر اینکه حرفم خیلی واضح و شفافه! به دلیل پیچیدگی در ساختار ذهنی زنان معمولا درک صحبتشان برای مردان ساده نسیت… البته ممکن است دلایل دیگری مثل تمرکز مردان روی جمله ی گفته شده و یا عدم توجه ویژه به سایر علایم مثل چشم ها رنگ صورت در کل واکنش های فیزیکی و لحن بیان گوینده باشد. در نتیجه اگر می خواهید صحبت شما به نتیجه یا مقصد دلخواه شما برسد به ساده ترین شکل آن را بیان کنید. تصور کنید با نوجوان 11 – 12 ساله ای در حال گفتگو هستید! ساده و پوست کنده، بدون استفاده از استعاره هایی که تنها برای خودتان معنا دارند اصل مطلب را بگویید، حاشیه رفتن از ارزش نکته اصلی صحبت کم می کند زیرا شنونده به خاطر شندیدن حاشیه های کم اهمیت تر خسته می شود.
برای بیان احساس تان از ضمیر من استفاده کنید حتی اگر قصد انتقاد کردن از طرف مقابل را دارید! برای مثال:
من عصبانی هستم…
خوشحالم که…
احساس خوبی دارم…
دوست دارم بتوانم…
با این روش می توانید احساسات منفی و مثبت خودتان را بیان کنید و به صورت ناخودآگاه خواهید آموخت که به هیجانات خودتان بیشتر توجه کنید و در اثر این توجه عزت نفستان بالاتر خواهد رفت.

انتقاد کردن:

وقتی می خواهید از کسی انتقاد کنید جمله را با تو شروع نکنید زیرا شونده احساس خطر می کند و حالتی دفاعی و آماده حمله پیدا می کند، برای بیان نقد و دلخوری تان جمله را با بیان احساسی که در شما ایجاد شده آغاز کنید و در ادامه به موردی که باعث ناراحتی شما شده است بپردازید. در این صورت ضمن بیان حال و هوای احساسی خودتان و اشتراک گذاشتن این احساس با طرف مقابل به شنونده عواقب رفتارش را نشان خواهید داد. دقت کنید که در بیان علت دلخوریتان اشاره مستقیم به کسی که آن کار را انجام داده (شریک عاطفی یا همسرتان یا حتی فرزندتان) نکنید.
من ناراحت و غمگین می شوم وقتی این همه تلاش می کنم اما توجهی که نیاز دارم رو دریافت نمیکنم.
عصبانی می شوم وقتی بهم بی احترامی میشه.
نگران می شوم از بقیه بی خبرم و به تلفنم جواب داده نمیشه.
بیان احساس به معنای گفتن چیزی در مورد خودتان و احساس تان است، در نتیجه بیان احساستان امکان حل کردن مسائل درونی برایتان فراهم می شود و ارزش شما را بالا می برد زیرا به جای بهانه آوردن و گفتن موضوعات غیر مرتبط و بی اهمیت، شجاعانه مساله ی اصلی که شما را آزرده است را بیان می کنید.

توصیف چیزی که احساس می کنید:

آنچه می بینید یا می شنوید، لمس میکنید، حس یا لمس می کنید، لزوما همان چیزی نیست که یار و همراه شما هم درک و تجربه می کند. این توصیف ها تنها راجع به شما هستند و نمی شود انتظار داشت دیگران هم دقیقا تجربه شما را داشته باشند و با شما هم نظر باشند. در نتیجه فرض اینکه معلومه! خودش باید بفهمه! فرض درستی نیست. اگر نیاز دارید که تجربه خود را با کسی به اشتراک بگذارید این کار را انجام دهید توقع نداشته باشید فرد مقابل خودش به نیاز یا تجربه ی شما پی ببرد. به اشتراک گذاشتن حس و حالتان موجب تقویت رابطه شما خواهد شد. مثلا: الان حوصله ندارم.
ممکن است بخواهید آنچه در طرف مقابل مشاهده می کنید را توصیف کنید، برای انجام این کار حتما با مدرک و دلیل صحبت کنید، شاید فرد مقابل توصیف شما را تکذیب و انکار کند می توانید مشاهده خود را گزارش کنید. مثلا: بنظر عصبانی میای؟ صورتت سرخ شده… درست متوجه شدم؟

بیان خواسته ها و انتظارات:

این که بدون صحبت کردن و مطرح کردن خواسته تان توقع برآورده شدن آن را دارید چیز عجیبی است!
قانون خواستن یک قانون الهی است و می گویید بخواهید تا به شما داده شود. بر طبق این قانون چیزی را که نخواسته ای دریافت نخواهی کرد. این قانون در مورد روابط عاطفی هم کاربرد دارد و با فرض اینکه خودش باید تشخیص بدهد فرصت های زیادی را از دست می دهید، فرصت تجربه رابطه بهتر… لذت بردن… عشق…
بهتر است خواسته تان را به شکلی شفاف و منصفانه مطرح کنید تا فرد مقابل متوجه خواسته تان شود و برای برآوردن آن اقدام کند.

نگاهی به روش درخواست کردن تان بیاندازید، با چه لحنی خواسته تان را مطرح می کنید؟ مظلوم می شوید یا با حالت مقتدر درخواست می کنید؟ روش درخواستتان از افراد مختلف را باهم مقایسه کنید کدام روش، کاربرد بیشتری برایتان داشته و کدام روش بنظر شما روش بالغانه تری است؟

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *