گام های طلایی برای اجرای ایده های کسب و کار خانگی

بدون شک اینکه ایده های مطلوبمان اجرایی شود حس فوق العاده ای به ما دست میدهد. ایده های کسب و کار خانگی نیز از این موضوع مستثنی نیستند. البته منظور ما از ایده های کسب و کار خانگی آنهایی هستند که دقیقاً خودتان آن‌ها را می‌خواهید اجرایی کنید نه آن‌هایی که تبلیغات روزنامه ها و سایت‌ها از شما می‌خواهند. منظورم این است که چگونه ایده کسب و کار خانگی خود را از میان ایده های مختلف با موفقیت اجرا کنید بدون اینکه بخواهید از بقیه تقلید کنید. با من همراه باشید تا در این 6 مرحله به این هدف برسیم.

1. به استعدادهای خود، چیزهایی که در آنها خیلی خوب هستید فکر کنید.

استعدادهای شما مانند صفات شخصیتی هستند. برای مثال، شما ممکن است یک شخص خلاقی باشید یا شخصی که در جزئیات خیلی قوی است یا هم کسی که ارتباطات قوی ای دارد. استعدادهای شما پایه ای برای هرسرمایه گذاری موفقی از جمله کسب و کارهای خانگی هستند. اگر شما هرگز قبلا خود اشتغالی را تجربه نکرده اید، شاید نیاز داشته باشید تا کمی خودتان را ارزیابی کنید. شروع یک کسب و کار مناسب هر کسی نیست. ویژگی‌های عمومی برای صاحبان کسب و کارها انگیزه، اعتماد به نفس، پشتکار، ابتکار عمل و توانایی مقابله با عدم اطمینان است.

2. مهارت‌هایتان را امتحان کنید.

مهارت‌های شما همان‌هایی هستند که شما آنها را به خوبی انجامشان می‌دهید. تفاوت بین استعداد و مهارت‌ این است که اولی منفعل و دومی فعال و پویا است. یا اگر بخواهم جور دیگری بگویم شما با استعدادهایتان متولد شده اید اما مهارت‌هایتان مواردی هستند که یاد گرفته می‌شوند و شما می‌توانید در طول زمان زندگیتان آن‌ها را توسعه دهید. برای مثال، یک فرد خلاق ممکن است که استعداد فوق العاده ای برای ترسیم با نوشتن یا طراحی داشته باشد. شخصی که استعداد ریزنگری دارد همچنین آمادگی دارد تا مهارت‌های حسابداری یا سازماندهی را بیاموزد و تقویت کند. شما نیاز دارید تا هردوی مهارت‌ها و استعدادها را داشته باشید تا بتوانید یک کسب و کار خانگی تان را ایجاد کنید.

3. مهارت‌ها و استعدادهایتان را کنار هم بگذارید و ایده‌های کسب و کارتان را بنویسید.

فرایندی که اینجا ترسیم کردیم برای شروع هر نوع کسب و کاری جواب می‌دهد اما از انجایی که تمرکز ما در این مقاله بر کسب و کار خانگی بود سوالی که اینجا پیش می آید این است که با این مهارتها و استعدادها، کدام نوع کسب و کار خانگی را میتوانم شروع کنم؟

تصور کنید که شما جزء همان دسته ای هستید که مهارت در حسابداری و سازماندهی دارند و استعدادتان نیز در همین راستا است. بعضی از ایده های کسب و کار خانگی که شما با ترکیب این استعداد و مهارت می‌توانید ایجاد کنید عبارتند از:

  • آماده سازی برگه های مالیاتی
  • نگهداری از کتابها
  • مدیریت کسب و کار
  • سازمانگری حرفه ای
  • مدیریت مجازی

پرستاری از بچه و البته اینها فقط 6 تا ایده از بی نهایت ایده در همین گروه استعدادی هستند. هنگامی که شما این ورزش را انجام می‌دهید احتمالا یکی یا دو تا از مهارت‌ها را دارید البته این لیست پیشنهاد ما است. شک ندارم شما با ذهن گسترده و خلاق خود میتوانید ایده های خیلی خیلی بیشتری پیدا کنید. فقط لطفاً زمانیکه دارید ایده هایتان را مینویسید خودتان را سانسور نکنید. همه ایده هایی که در سر دارید را لیست کنید. این که کدام یکی از آنها را میخواهید انتخاب کنید را برای مرحله‌ی بعدی بگذارید.

4. به ایده های کسب و کاری تان یک عنوان کسب و کار خانگی بدهید.

هنگامی که شما یک کسب و کار خانگی را شروع می‌کنید، نیاز دارید تا این نکته را در نظر داشته باشید که الزاماً همه‌ی این ایده های کسب و کاری به عنوان ایده کسب و کار خانگی نمی‌توانند در نظر گرفته شوند و بعضی‌ها هم در کل ممکن است به کار نیایند. شما قصد ندارید که یک کارخانه برای کسب و کارتان در خانه تان ایجاد کنید. برای مثال هر کسب و کاری که نیاز به رفت و آمد تعداد زیادی مشتری دارد باعث عصبانیت همسایگان می‌شود.
پس ضروری است دوباره به لیست خود نگاهی بیندازید و آن ایده هایی که با ایده های کسب و کار خانگی هماهنگی ندارند را از لیست خود خط بزنید.  اگر شما قصد شروع یک کسب و کاری را دارید که جایی است که شما در خانه به سر کار می‌روید نیز باید از لیست شما خط بخورد. در کل هر کدام از ایده هایی که به صورت ظاهری می‌تواند به عنوان کسب و کار خانگی در نظر گرفته شود اما به شما اجازه نمی‌دهد تا آن را در عالم واقع انجام دهید خط بزنید.

برای مثال، در لیست کوتاه بالا که ایده های ساده کسب و کاری را برایتان مثال زدم یک مورد تحت عنوان مدیریت کسب و کار بود که ظاهراً عنوان پرطمطراقی بوده ولی وقتی به عنوان یک ایده کسب و کار می‌خواهیم آن را اجرایی کنیم عملی نیست پس باید آن را از لیست خود خط بزنید.

خیلی از افرادی که می‌خواهند کسب و کار خانگی خود را شروع کنند در همین جا متوقف می‌شوند. آنها در ابتدای کار با تعداد زیادی ایده در ذهنشان می‌آیند که فکر می‌کنند همه‌ی آن‌ها عالی هستند و مو در درزشان نمی‌رود ولی وقتی مجبور می‌شوند یکی یکی آن‌ها را حذف کنند. این کار به باور قبلی شان آسیب می‌زند و آن‌ها را متوقف می‌کند.

این اشتباه را مرتکب نشوید! اگر هم در این مرحله قرار دارید، شما به شکل گسترده ریسک بالایی را برای از دست دادن سرمایه گذاری زمان، انرژی و پولتان متحمل می‌شوید. و شک نکنید که افرادی را می‌بینید که به راحتی از این موقعیت بیرون آمده اند و امیدشان را از دست نداده اند.

5. چگونه یک کسب و کار خانگی را شروع کنید و سپس از آن سود کسب کنید.

این یک آزمون آزمایشی برای هر کسی است که می‌خواهد انواع مختلفی از کسب و کار را آغاز کند. شما ممکن است یک استعداد فوق العاده برای چیزی داشته باشید و مهارت‌هایی نیز در کنارش داشته باشید که شما را قادر می‌سازند تا آنها را بیان کنید. اما اگر مردم تمایلی نداشته باشند تا برای کالا و خدمات شما پولی بپردازند، این بدین معنی است که کسب و کار شما به خوبی کار نمی‌کند.

برای هر کدام از ایده های کسب و کار خانگی تان، شما نیاز دارید تا جواب دو سوال زیر را بدانید:

  1. چقدر مردم تمایل دارند که برای این محصول یا خدمت پول پرداخت کنند؟
  2. آیا من می‌توانم درآمد رضایت بخشی از آن به دست بیاورم؟

برای مثال، تصور کنید که شما، به عنوان یک فرد خلاق، قادر هستید لحافهای زیبایی بدوزید. با وجود این، به دلیل زمان زیادی که این کار می‌برد تنها می‌توانید در ماه دو تا از این لحاف‌ها بدوزید. شما کشف کرده اید که مردم تمایل دارند که برای هر لحاف حدود دو میلیون تومان بپردازند. بنابراین درآمد شما در ماه حدود 4 میلیون تومان می‌شود. (البته این ظاهر ماجرا است شما هزینه‌هایی را در ارتباط با تولید لحاف مانند پارچه و محتویات داخل آن و نخ ریسی انجام داده اید که از درآمدتان کم می‌شود.)

فکر می کنم که خنده دار باشد که به این فکر کنید که با این درآمد در ماه بخواهید زندگی کنید. نه؟

اما خیلی از مردم خودشان را  در موقعیت خیلی مشابهی مانند این قرار می‌دهند. یعنی کسب و کار خانگی شان را بدون در نظر گرفتن سودی برای خودشان آغاز می‌کنند. کسب و کار یعنی کسب سود و بدون سود رضایت بخش، شما هرگز درآمد کافی برای پرداخت قبوض و بدهی های زندگی تان نخواهید داشت. پس مجدد به لیست ایده های کسب و کارهای خانگی تان برگردید و هر کدام را از لحاظ سود بالقوه ای که می‌توانند نصیبتان کنند بررسی کنید. البته توجه کنید که اگر درباره‌ی هر کدام از آن ایده ها جواب به دو سوال بالا رضایت بخش نبودند آن ایده را خط بزنید در کنارش برای خودتان بنویسید که چه مقدار درآمد برایتان کافی است. خیلی از افراد کسب و کارهای پاره وقت دارند و خودشان با آن درآمد راضی هستند.

ولی اگر شما می‌خواهید که کسب و کار جدیدتان تبدیل به کسب و کار دائم شما شود مجبورید که به جنبه سودآور بودن ایده کسب و کارتان هم خیلی جدی بیندیشید.

6. یک مدل کسب و کار داشته باشید تا بتوانید درصد بقای احتمالی ایده کسب و کاری خود را بسنجید.

خیلی از مردم حس می‌کنند ارائه طرح کسب و کار آنها را تحت فشار قرار می‌دهد و فکر می‌کنند تنها زمانی می‌تواند مفید باشد که برای طرح خود به دنبال وام هستند اما دلیل اولیه طرح کسب و کار کشف این موضوع است که آیا ایده‌ی کسب و کاری آنها شانس تبدیل شدن به یک کسب و کار موفق را دارد یا خیر.
بنابراین به محض اینکه شما یک ایده‌ی کسب و کار خانگی را پیدا کردید که به آن علاقه بسیاری هم دارید برایش یک طرح کسب و کار بنویسید و اگر خدای ناکرده طرح کسب و کار شما نشان داد که ایده‌ی شما بقایش تضمینی ندارد آن را فراموش کنید و ایده‌ی دیگری را انتخاب کنید و دوباره فرایند را برایش تکرار کنید. معمولاً تا سه بار انجام این کار قبل از تصمیم قطعی برای راه اندازی کسب و کار طبیعی است.
در نهایت. تبلیغاتی که شما را فریب می‌دهند که ایده کسب و کار مناسب را برایتان یافته اند را نادیده بگیرید شما می‌خواهید یک کسب و کار خانگی موفق را شروع کنید؟ پس فریب تبلیغات میانبر و معجزه آسای کسب و کار در خانه را نخورید. شما باید راه اصلی خودتان را پیدا کنید و اولین نفر خودتان هستید که می دانید بهترین راه برایتان چیست پس این 6 مرحله را دنبال کنید و در هر کدام از مراحل و یا قبل و بعد از آن که نیاز به راهنمایی و همراه داشتید حتماً از یک کوچ کسب و کار کمک بگیرید.

شک ندارم که می‌توانید به رضایت مندی کافی دست پیدا کنید. رضایتی که همراه با سود برای شما است.

 

کوچینگ یکی از جدیدترین و بهترین روش ها برای شناخت، رشد و بهبود عملکرد شما در امور شخصی و کسب و کارتان است و اگر می‌خواهید از آن بهترین نتیجه را بگیرید یک کوچ حرفه ای را پیدا کنید. یک کوچ حرفه ای دلسوزانه شما را تا انتها یاری می‌دهد و خیالتان راحت است که در ازای دستمزدی که پرداخت می‌کنید می‌توانید بهبود فوری را با چشم خود ببینید.

اگر برای آغاز تغییرات مثبت و ماندگار کوچی ندارید و می خواهید از مزایای وجود یک کوچ حرفه ای برای رشد زندگی، رابطه و کسب وکارتان استفاده کنید، یک جلسه رایگان با کوچ های حرفه ای در مجموعه ی خودیاری را به شما پیشنهاد می کنیم. ما توانسته ایم، ایمان داریم شما هم می توانید.

برای استفاده از جلسه ی رایگان کوچینگ از طریق لینک زیر ثبت نام کنید.

سرویس‌های ویژه‌ی کوچینگ
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *