چگونه خودمان را همینطور که هستیم، بپذیریم؟

پذیرفتن خودمان درست همینطور که هستیم اولین شرط داشتن عزت نفس است!
طبیعی است وقتی خودمان را طردشده بدانیم و از طرف دیگر خودمان هم خودمان را طرد کنیم از رشد شخصی و شادی فاصله ی زیادی می گیریم. راستش را بخواهید زمانی فکر میکردم با تظاهر به قبول اشتباهات و نقص های وجودم و تکرار جمله های ظاهرا مثبت یعنی خودم را پذیرفته ام. شما هم این کارها را کرده اید؟
وقتی شروع به مطالعه در زمینه های مختلف روانشناسی کردم چند جمله در این زمینه به دلم نشست و حس خوبی به من داد:

  • خود پذیری یعنی پذیرفتن موجودی که الان و اینجا هستید.
  • وقتی خودمان را بپذیریم احساس باشکوه تر و بهتری در زندگی خواهیم داشت.
  • پذیرش خود یعنی تجربه ی کل واقعیت بدون انکار یا اجتناب از آن. پذیرش با تایید یا قبول کردن ذهنی خود فرق دارد.

به طور مثال من گاهی اوقات به دوستم که کار و زندگی زناشویی بهتری دارد حسادت می کنم، پذیرش خودم به این معناست که به داشتن حس حسادتم آگاهی دارم و آن را تجربه می کنم یعنی این احساس را از خودم می دانم. آن را طرد نمی کنم، سرکوب هم نمی کنم بلکه با وجود این حس حسادتی که دارم احساس ارزشمند بودن و لایق بودن را هم در خودم حفظ می کنم.
به خودم اجازه می دهم احساس حسادت را داشته باشم، این احساس را ببینم و با آن زندگی کنم.

من به این احساس آگاه هستم و مراقبم به خودم یا کسی آسیب کلامی یا هر نوع آسیبی نرسانم. وقتی احساس حسادت خودم را درک کردم متوجه شدم که چیزهای بیشتری در زندگی می خواهم و نیاز دارم درباره شان تلاش کنم تا به آنها برسم. بعد از تجربه ی حسادت بود که متوجه شدم: تا نتوانم احساسات ناخواسته ام را قبول کنم، نمی توانم از شر آنها خلاص شوم.

وقتی تجربه مان را می پذیریم، بدون اینکه لازم باشد آن را دوست داشته باشیم، قضاوت کنم یا از آن متنفر باشیم، با واقعیت همراه می شویم!
این کار ما را قدرتمند و ارزشمند می کند. در مقابل هرچه بیشتر از پذیرش احساس و رفتارمان فاصله بگیریم و نخواهیم نگاهی بی طرف به آنها بیاندازیم در مقابل واقعیت ضعیف و کم توان می شویم.

نپذیرفتن خودمان از کجا شروع شد؟

وقتی بچه بودیم به شکل مرموزی به ندیده گرفتن احساسات و بیان افکارمان تشویق می شدیم.
بیشتر اوقات برای گرفتن تایید و تحسین از والدینمان بخش هایی از وجودمان را نادیده می گرفتیم یا پنهان می کردیم. چه شب ها و روزها که ترسهایمان را انکار کردیم، خشممان را نشان ندادیم، رویاها و آرزوهایمان را سرکوب کردیم تا حمایت و تایید والدینمان را بدست بیاوریم. هدف ما حمایت از خودمان و حفظ بقایمان بود اما نتیجه اش بیگانگی با خودمان شد. این همان الگویی است که ما باید بیاموزیم آن را معکوس کنیم.

تغییر را از اینجا شروع کنید.

یکی از بهترین تمرین های بهبود پذیرش خود و عزت نفس “کامل کردن جمله” است. می توانید به مدت یک یا دو هفته، هر روز شش تا ده جمله پایانی عبارت های زیر را بنویسید:

  • اگر ۵% بیشتر خودم را قبول داشتم…
  • اگر ۵% بیشتر افکارم را می پذیرفتم…
  • اگر ۵% بیشتر احساسات و هیجاناتم را می پذیرفتم…
  • اگر ۵% بیشتر اشتباهات گذشته ام را می پذیرفتم…
  • اگر با بخواهم با خودم مهربانانه برخورد کنم چه کاری می کنم؟
  • وقتی خود را طرد میکنم که…
  • دارم آگاه می شوم که…

خودتان را کشف کنید.

هر چیز خوبی در مورد خودتان می دانید بنویسید، با دست و دل بازی از خوبی ها و نقاط قوت تان بنویسید.
این فهرست را جایی در دسترس تان قرار دهید و حداقل هفته ای یک بار نگاهی به آن بیاندازید. اگر فکر می کنید نقاط قوت زیادی از خودتان سراغ ندارید از دوستان و خانواده تان بخواهید در مورد نقاط مثبت شما نظر بدهند، مهم است که دوستان و نزدیکان صادق و مثبتی را برای مشورت انتخاب کنید و مواردی که گفته می شود را بپذیرید.

یادتان باشد که همه ی ما ویژگی هایی داریم که خودمان آنها را ندیده می گیریم اما دیگران به خوبی آنها را می بینند. پس همین الان دست به کار شوید و شروع به نوشتن کنید.

برچسب های اختصاصی.

ما انسان ها کارهای زیادی می کنیم گاهی اشتباه گاهی احمقانه و گاهی درست…
جدا کردن آنچه هستیم از آنچه انجام می دهیم بسیار مهم است زیرا اعمال ما نمی توانند همیشه تعیین کننده وجود ما باشند. فرض کنید به قرار ملاقاتی نیم ساعت دیر رسیده اید، دیر رسیدن شما به این قرار ملاقات به معنی این نیست که شما فرد بی نظم یا غیر قابل اعتمادی هستید، فقط به این معنی است به قرارتان دیر رسیده اید!
انسان بودن به معنی آن است که ما بی نقص نیستیم. تمرین زیر را انجام دهید:

  1. چند جمله در مورد خودتان بنویسید (این جمله را کامل کنید) من …. هستم.
  2. بعد از نوشتم این جمله ها بنویسید: (این جمله را کامل کنید) من …. انجام دادم.
  3. حالا جملات نوشته شده در سطر اول را با جملات سطر دوم مقایسه کنید. کدام جمله را انتخاب می کنید؟
  4. به جمله دوم کمی بیشتر دقت کنید، احتمالا متوجه می شوید که این جمله ها کمتر شما را نقد می کنندو از دقت بیشتری برخوردار هستند چون در مورد کار مشخصی صحبت می کنندبدون اینکه برچسب خاصی به چیزی زده باشند و یا ویژگی مثبت یا منفی را به شخصیت کسی نسبت دهند.

عزت نفس بالا، احساس ارزشمندی و خودباوری در ما ایجاد می کند و همنیطور در تمام ابعاد زندگی مان تاثیر مستقیمی دارد. اگر احساس می کنید برای بهتر شدن حال روحی تان و افزایش عزت نفستان نیاز به کمک دارید، از فرصت استثنایی یک جلسه رایگان کوچینگ دریافت کنید.

برای استفاده از جلسه ی رایگان کوچینگ از طریق لینک زیر ثبت نام کنید.

سرویس‌های ویژه‌ی کوچینگ

 

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *