۷ ویژگی افرادی که اعتماد به نفس واقعی دارند.

تا بحال به ارزش واقعی خودتان فکر کرده اید؟ چقدر به خودتان احترام می گذارید؟ در مقابل مشکلات چطور عمل می کنید؟ با قدرت و قوت رفتار می کنید یا با ضعف و انفعال؟ شکست را چطور می بینید به عنوان بخشی از زندگی یا یک فاجعه؟ دیگران چه تصوری از شما دارند؟ شما را فرد موفقی می دانند یا سست و بی اراده؟ در یک کلام آیا اعتماد به نفس دارید؟
اعتماد به نفس مساله ای است که هر روز با آن مواجه هستیم. می خواهیم بدانیم که فردی که اعتماد به نفس بالای دارد چه ویژگی شتخصی دارد و سایر ویژگی این افراد چیست.

“شایستگی” ویژگی کلی شخصیت هایی است که اعتماد به نفس خوبی دارند. آنها خودشان را شایسته می دانند، این نگرش مقطعی و زودگذر نیست. احساس خودباوری و توانایی و دریافت واقع بینانه از خویش، جز امتیازهای شخصی محسوب می گردد. این افراد مدعی نیست که تمام قابلیت های بالفعل را دارد، بلکه راه رسیدن به اهداف را برای خود همواره باز و در دسترس می بیند.

با اعتماد به نفس ها به خودشان احترام می گذارند، خودشان را با تمام نقایص و کم و کاستی هاشان پذیرفته اند، خودشان را گرفتار سرزنش ها و گفتگوهای منفی درونی شان نمی کنند. اما اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم با اعتماد به نفس ها:

۱. استقلال عمل دارند:

مستقل از دیگران عمل می کنند و از هر نوع وابستگی به دیگران دوری می کنند. برای انجام دادن کارهای شخصی و فردی به توانایی های خودشان تکیه می کنند و با توجه به توان بالقوه شان عمل می کنند، البته نه این معنی که از کسی مشورت و راهنمایی نگیرند به این معنا که در کنار مشورت گرفتن از افراد مناسب و متخصص نقطه نظرات خود و استقلال فکری خود را حفظ می کنند و به اصلاح زیر چتر دیگران نمی مانند.

۲. مسئولیت پذیر هستند:

مسئولیت پذیر بودن از مهم ترین ویژگی های افراد موفق و با اعتماد به نفس است. این افراد از هر گونه سستی و تنبلی دوری می کنند و برای به پایان رسانده کارهایی که شروع کرده اند برنامه ریزی دارند. با کمک ویژگی مسئولیت پذیری روابط کاری و شخصی خود را رشد می دهند و برای کمک به دیگران و انجام وظایف و مسئولیت های شخصی و اجتماعی آماده هستند.

۳. شجاع بودن:

رمز رشد و رسیدن به سعادت تغییر است و رمز تغییر، شجاعت مواجه با چالش ها و گذشتن از این چالش هاست. اینطور نیست که فردی که اعتماد به نفس دارد از هیچ چیز و هیچ کس نمی ترسد بلکه با وجود ترس عمل می کند و این یعنی شجاعت این یعنی ماندن بر سر خواسته ها و میل به رسیدن به اهداف. انسان شجاع با وجود موانع و مشکل ها با به جان خریدن تمام آنچه بنظر سد بزرگی است و استقبال از خطر به آن سوی ترس ها می رسد.

۴. جدیت و سخت کوشی:

این امتیاز ویژه یاعث ایجاد روحیه تلاش، پیگیری و مقاومت در انسان می شود و فرد را از بی ارادگی و سست عنصری نجات می دهد، ادامه دادن به کار با وجود حال ید و فشار های زندگی برای فرد نتیجه می آفریند. انسان نتیجه گرا و مثبت با اعتماد به نفس، برای پیشرفت و افزایش قابلیت و توانایی های خود در هر جایگاهی که باشد تلاش می کند و برای رسیدن به خواسته اش بسیار جدی است.

۵. پذیرش ناکامی ها:

آگاهی از محدودیت ها و واقعیت های موجود می تواند تصویری واقع بینانه به انسان ارائه کند؛ اگر چه با شناخت توانایی هایمان می توانیم موفقیت های زیادی بدست بیاوریم، اما قبول و پذیرش شکست به عنوان بخشی از مسیر پیروزی و یک واقعیت در زندگی کمک می کند تا برای پیروزی های بعدی آماده شویم.

۶. موثر بودن:

تاثیرگذار بودن یک توانایی ذاتی و درونی است که نوع بشر از آن برخوردار است و با داشتن اعتماد به نفس به راحتی می توان این توانایی را به نمایش گذاشت. فردی که اعتماد به نفس دارد چون برای خودش و زندگی اش ارزش و حرمت قائل است، بهترین ها را برای زندگی اش خلق می کند و با خلق همین بهترین ها و عرضه آن به خود و زندگی، به دیگران می آموزد، آنها را با خود هماهنگ می کند و در نهایت به شکلی سازنده در زندگی خود و دیگران تاثیر می گذارد.

۷. توانایی در ایجاد ارتباط با دیگران:

فرد دارای اعتماد به نفس به آسانی با دیگران ارتباط برقرار می کند، از هر گونه انزوا و گوشه گیری دوری می کند. این افراد در سایه اعتماد به نفسشان کم رویی را کنار می گذارند چون می دانند جهان به کسانی که بخواهند می بخشد نه به کسانی از خواستن شرم دارند. با ایجاد رابطه های خوب و مثبت با دیگران علاوه بر نقش موثری که در ارتباط با دیگران دارد می تواند فضای رشد و شکوفایی هم برای خود و هم برای دیگران فراهم کند.

برای مطالعه بیشتر در مورد عزت نفس، این محصول رو پیشنهاد می کنم:

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *