چرا انقد شکاک هستم؟

وقتی از کنار دیگران رد می‌شوم، کافیه صدای خنده و حرف زدنشون رو بشنوم، اون وقت مطمئن می‌شوم که درباره من صحبت می‌کنن. اگر در روزی که برای گردش بیرون می‌روم باران بباره، فکر می‌کنم که دنیا نیز بر علیه منه و می‌خواهد برنامه‌هام رو به هم بزنه. البته گاهی اوقات می‌دانم که چنین افکاری غیرمنطقیه؛ اما باور دارم که مسائل به‌طور عمد برایم رخ می‌دهن. توقع بروز بدترین اتفاق‌ها رو دارم و همیشه با عجله نتیجه‌گیری می‌کنم. به‌هیچ وجه دوست ندارم دیگران خود واقعی‌ام رو ببینند؛ چون نمی‌خواهم از من چیزهایی بدونن و بعد بر علیه خودم به‌کار ببرن.»

دانلود این پادکست

تمام دنیا برعلیه تونه یا حداقل شما این‌ طوری فکر می‌کنید. بخش هایی از خودتان رو دوست ندارید و ذهنیت خودتون درباره‌ی این ابعاد منفی به دیگران فرافکنی می‌کنید یعنی نسبت می دید؛ به‌طور ناخودآگاه باور دارید که دیگران هم این ابعاد منفی درون شما رو می‌بینند و ازتون متنفر می‌شون. تصور می‌کنید نقاط ضعفتون در مقابل دیگران قرار داره تا آن‌ها ببینند و از شما انتقاد کنن. نه تنها نقاط ضعف بلکه احساس گناه هم باعث می‌شه رفتاری‌های بد شما دیده بشه. برای همین شما خیلی حساس و شکننده می‌شید؛ چون از نظر احساسی توی حالت دفاعی قرار دارید. هر رفتاری از طرف دیگران رو حمله‌ به خودتان فرض می کنید. شما نمی‌توانید این حقیقت را تحمل کنید که دیگران می تونن درباره شما بد فکر کنند و هیچ وقت نمی‌توانید تحمل کنید که توی اختلاف با دیگران یا بحث و جدل با آنها مورد سرزنش قرار بگیرید؛ چون همیشه توی حالت دفاع از تصوری هستید که از خودتون دارید و می خواهید دیگران شما رو اون طوری ببینند. شما می‌توانید بد رفتار کنید و دست از هرجور همکاری بکشید. احساس می کنید نمی تونید غیر از حالت دفاعی توی حالت دیگه ای باشید چون اگر دست از دفاع از تصورتون راجع به خودتون بردارید توسط دیگران آسیب می بینید و آزرده می شید.

شاید در گذشته به دیگران اعتماد کردید و از اعتماد شما سوءاستفاده شده، این احساس شک و سوءظن نسبت به دیگران در نتیجه همان رفتارهاست. شما از فردی ‌باز و اعتمادکننده به آدمی‌ محافظه‌کار و محتاط تبدیل شدید و از این مکانیزم دفاعی استفاده می‌کنید تا از درد و رنج حاصل از گشاده‌رویی و پذیرا بودن، دوری کنید.

ظاهرا می‌خواهید مطمئن باشید که دیگر هیچ کس از شما سوءاستفاده نمیکنه. این طرز فکرباعث میشه که حتی موقع خرید حالت دفاعی به خودتون بگیرید. نمی‌خواهید هیچ کس شما را آدمی‌ احمق و ساده‌لوح تصور کند، بنابراین حتی درباره‌ی کوچک‌ترین جزییات با فروشنده چانه می‌زنید.

راه کارهای پیشنهادی خودیاری برای شما

    • هر وقت تصور می‌کنید دیگران درباره‌ی شما صحبت می‌کنند یا تمام دنیا بر علیه شما است، این عبارت را تکرار کنید: «درباره‌ی من نیست، درباره‌ی من نیست. درباره‌ی من نیست»، سپس یک لحظه درنگ کنید و ببینید ترس‌هایتان چقدر مضحکه. حقیقتا فکر می‌کنی آن‌قدر مهم هستی که هر کسی در دنیا به شما فکر می‌کنه؟ درباره خودتان و ترس‌هایتان کمی‌ شوخ‌طبعی به خرج دهید. اگر بتوانید به خودتان بخندید، می‌توانید به درک سالم‌تری نسبت به جهان و ارتباطتان با دیگران برسید. اگر می‌بینید؛ به‌خاطر تعبیر و تفسیری که از رفتار و کلام دیگران دارید، حالت دفاعی به خودتان می‌گیرید، کمی ‌درنگ کنید، چند نفس عمیق بکشید،‌ عبارت بالا را تکرار کنید. سپس از خود بپرسید: «رفتارشان چه معنای دیگری می‌تواند داشته باشد؟» این سوال ذهنتان را به تفسیرهای دیگری از رفتار سوق می‌دهد، اگر در مورد شما صحبت نمی‌کنند و اگر می‌توانید کلام و رفتار دیگران را به‌صورت دیگری در نظر بگیرید، می‌توانید آرامشتان را حفظ کنید و به درک دقیق‌تری از موقعیت برسید؛ زیرا کنترل شرایط را در دست دارید، در مورد خود نسبت به دیگران واکنش نشان نخواهید داد.
    •  هر زمان احساس می‌کنید توقع بدترین اتفاق‌ها را دارید، از خودتان بپرسید: «بهترین اتفاقی که می‌تواند در این موقعیت بیفتد، چیست؟» چند لحظه فکر کنید و به تصورات خود اجازه دهید بهترین نتیجه مثبت را در نظر بگیرید (اگر بر طبق عادت همیشه بُعد تاریک مسائل را ببینید، ممکن است به تمرین بیشتری نیاز داشته باشید. هنگامی‌که به این سوال پاسخ می‌دهید، باید تصور کنید خوشبین‌ترین آدم جهان هستید). سپس از خودتان بپرسید: «واقع‌بینانه‌ترین نتیجه این شرایط چه چیزی می‌تواند باشد؟» نیازی نیست خوشبین یا بدبین باشید؛ بلکه فقط در پی شرایط متعادلی باشید که بتوانید تمام عوامل را مورد توجه قرار دهید و به نتیجه ای منطقی برسید.
    • فردی را که به شما نزدیک و صمیمی است انتخاب کنید و افکار و احساساتی که در خود پنهان کرده‌اید را با او در میان بگذارید. به پاسخ او و احساسی که در شما ایجاد می‌کند، توجه کنید. هدف این است که درباره‌ی افکار و احساساتتان که در گذشته پنهان می‌کردید، زیرا از واکنش دیگران هراس داشتید، پذیراتر شوید و به آن‌ها عادت کنید. با گام‌های کوچک و با اشخاصی که می‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید، شروع کنید. شما می‌آموزید که می‌توانید آنچه (خوب یا بد) در درون دارید را با دیگران در میان بگذارید و دیگران نیز می‌توانند همدلانه، باز و حمایت‌گرانه واکنش نشان دهند. به‌جای این‌که از دیگران فاصله بگیرید، درمی‌یابید که می‌توانید رابطه‌ای با کیفیت برقرار کنید و زندگیتان را از غنای بیشتری بهره‌مند سازید.

 

کوچینگ یکی از جدیدترین و بهترین روش ها برای شناخت، رشد و بهبود عملکرد شما در امور شخصی، سلامت، رابطه و کسب و کارتان است و اگر می‌خواهید از آن بهترین نتیجه را بگیرید یک کوچ حرفه ای را پیدا کنید. یک کوچ حرفه ای دلسوزانه شما را تا انتها یاری می‌دهد و خیالتان راحت است که در ازای دستمزدی که پرداخت می‌کنید می‌توانید بهبود فوری را با چشم خود ببینید.

اگر برای آغاز تغییرات مثبت و ماندگار کوچی ندارید و می خواهید از مزایای وجود یک کوچ حرفه ای برای رشد زندگی، سلامت، رابطه و کسب وکارتان استفاده کنید، یک جلسه رایگان با کوچ های حرفه ای در مجموعه ی خودیاری را به شما پیشنهاد می کنیم. ما توانسته ایم، ایمان داریم شما هم می توانید.

برای استفاده از جلسه ی رایگان کوچینگ از طریق لینک زیر ثبت نام کنید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *