چرا برای گرفتن تصمیم های ساده زندگیم، وقت زیادی می زارم؟

برای انتخاب های کوچیک زندگیم مثل رنگ لباسی که می خوام بخرم یا طعم سس غذا یا جای وسائل اتاقم کلی فکر می کنم.
وقتی می خواستم گوشی مو عوض کنم در عرض چند دقیقه یه مدلی رو انتخاب کردم اما هنوز نتونستم رنگ دلخواهم رو انتخاب کنم.

مساله ای هست که همه داریم، به خاطر انجام ندادن به موقع کاری، احساس گناه می کنیم. اما نگرفتن به مسائل روزمره و ضروری زندگی چیز متفاوتی هست که لازمه بررسی بشه.
نگرفتن تصمیم های ساده و ضروری چند علت می تونه داشته باشه:
۱. ترجیح می دید که تصمیم نگیرید چون قبلا تصمیم هایی گرفتید و به خرابکاری شده. در واقع این استدلال رو دارید که تصمیم نگیرم، خرابکاری هم نخواهد شد!
۲. منتظر این می مونید که اطلاعات بیشتری بدست بیارید تا تصمیم بگیرید، غافل از اینکه اشتباه کردن یکی از بهترین راه های یاد گرفتنه.
۳. ممکن تصور کنید هیچ راهی برای تغییر تصمیم تون نخواهید داشت، پس بهتره تصمیم نگیرید.
۴. وقتی تصمیم بگیرید کارهای زیادی روی سرتون آوار خواهد شد و این یعنی ناکامی!
وقتی یاید تصمیمی گرفته بشه و نمیشه به تاخیر انداخت، با یه لشکر از بهانه ها و توجیح ها جوری رفتار می کتید که مبادا مسئولیت اون تصمیم اشتباه به گردن شما نیافته. بیشتر اوقات بعد از گرفتن تصمیم هم همچنان باهاش درگیر هستید، مثلا یه روسری خریدید هزار بار سوال می کنید بهم میاد؟ هزار بار می گین برم عوضش کنم و این داستان همیشگی ادامه داره…

راهکار های پیشنهادی خودیاری برای شما

 

  1. برای تصمیم گیری های ساده از شیر یا خط انداختن استفاده کنید.

    جوری به این روش اعتماد کنید که حتی در مورد درست یا غلط بودن نتیجه فکر نکنید و بهش پایبند باشید. فقط انجامش بدید. البته هشدار می دم که این روش فقط برای تصمبم های خیلی خیلی ساده میثل انتخاب غذایی که می خواهین بخورین یا فیلمی که می خواین ببینید باشه. هر چیزی که ارزش مالی زیاد نداره یا تلاش زیاد لازم نداره می تونه گزینه خوبی باشه.

  2. “عمدا” تصمیم اشتباه بگیرید.

    این روش هم برای تصمیم های نسبتا ساده زندگی هست، با این تمرین متوجه می شین که آیا می تونید با عواقب گرفتن تصمیم های غلط مواجه بشید یا خیر.
    شاید هم لازم بشه تمرین کنید تصمیم ها را تغییر بدید چون تصمیم ها وحی منزل نیستند و میشه تغییرشون داد.

  3. تصمیم های اشتباه را به عنوان تجربه در نظر بگیرید.

    نکته مهم در مورد تصمیم گیری محدود بودن زمان هست. اگر برای گرفتن تصمیم ها زمان محدودی تعیین نکنیم، تصور می کنم تا ابد برای تصمیم گرفتن وقت داریم. ضمن اینکه منتظر موندن برای رسیدن وقت مناسب، کار درستی به نظر نمیاد چون هیچ زمان اسرارآمیز و جادویی برای گرفتن بهترین تصمیم وجود نداره. هر چی هست همین لحظه اکنون هست و بس.
    یه زمان برای گرفتن تصمیم نهایی مشخص کنید، قبل از تمام شدن اون وقت تصمیم تون رو بگیرید و برید سراغ انجام دادنش. اشکالی نداره اگر اشتباه کردید، به دید یک تجربه به این انتخاب ها نگاه کنید و درس هایی که این تجربه ها در اختیارتون می گذارند رو بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *