ازدواج سفید یا زندگی سیاه؟

 

چقدر در مورد ازدواج سفید و مفهوم اون در جامعه مطلع هستید و آیا می دونید این نوع ازدواج علاوه بر منع قانونی، مجازات هم داره!
افراد جامعه چه نگاهی به این سبک از زندگی مشترک که البته وارداتی هست دارند و چه چیزهایی در موردش می گن…

دانلود این پادکست

سلام من مرضیه باقرزاده هستم مربی روابط عاطفی و مهارت های زندگی.

دوستی دارم که مدتیه با یک آقا توی یک خونه مشترک زندگی می کنن و چالش ها و مشکلاتی خاصی دارند که حتما خودتون می تونید حدس بزنید… این اواخر که این دوست رو دیدم، غمکین دلشکسته و تنها بود و نمدونست چر ابه این نقطه از زندگی رسیده …جایی که با وجود حضور یک مرد در زندگی اش و زندگی مشترک با اون مرد نمی تونست فرزندی به دنیا بیاره یا حتی از حقوق اولیه یک زن به عنوان زوجه برخوردار باشه.

 

ازدواج سفید یا سپید از کجا آمد؟

زندگی مشترک بدون عقد، یا ثبت رسمی در واقع از کشورهای آمریکا و اروپا آغاز شد و به دلیل نوع فرهنگ رایج در اون کشورها مورد پذیرش هم قرار گرفت و در واقع یک زندگی کوتاه و آزمایشی برای تصمیم گیری قطعی برای ازدواج رسمی هست. یک نوع هم خونه بودن اما تعهداتی هم در آن جریان داره که کاملا بستگی به فرهنگ طرفین داره. این سبک از زندگی مشترک در آمریکا بعد از انقلاب جنسی دهه ی 1960 شروع شد و هنوز هم ادامه داره . البته این که ازدواج سفید به زن ها آزادی جنسی میده یا نمیده جای بحث دیگه ای داره… هدف من صرفا بررسی اجمالی آغاز این سبک از زندگی مشترک هست.

ازدواج سفید واقعا یعنی چه؟

تشکیل یک زندگی مشترک غیر رسمی به این صورت که زن و مردی خواهان هم هستن و بدون خوندن خطبه عقد یا ثبت رسمی یا حتی ازدواج موقت در یک خونه مشترک زندگی می کنند.

افرادی که ازدواج سفید می کنند در واقع انتخاب می کنند که ازدواج سفید کنند و معمولا خانواده ها رو در جریان قرار می دن البته در خارج از کشور این طور عمل می کنند. چون فرهنگ ایرانی شرقی و اسلامی ما جایگاهی برای این نوع رابطه تعیین نمی کنه و برای عموم مردم پذیرفته نیست. در نتیجه افراد ازدواج سفید خودشون رو پنهان می کنند.

در واقع ازدواج سفید نوعی از رابطه بین زن و مرد هست که در آن رابطه جنسی وجود نداره. در اصل به این دلیل بهش می گن ازدواج سفید که بکارت دختر در این رابطه حفظ می شه و رنگ سفید اشاره به ملحفه ی سفید شب زفاف در ازدواج واقعی داره. خوب البته چندان قابل پذیرش نیست که دختر و پسری با هم زندگی کنن اما باهم رابطه ی جنسی نداشته باشن!

چرا افراد به سمت ازدواج سفید کشیده می شوند؟

ازدواج سفید یا همان خانه شدن دختر و پسر، به چند علت ممکنه اتفاق بیافته…

  • افزایش شدید هزینه های زندگی
  • رسوم و سنت های بازنگری نشده
  • عدم تمایل مرد به عنوان رهبر خانواده برای پذیرش مسئولیت خانواده
  • موانع و مشکلات اولیه تشکیل یک زندگی
  • عدم پذیرش مفاد قانونی قباله ازدواج
  • پیشگیری از آسیب های احتمالی مثل طلاق یا پرداخت مهریه

از نگاه قانونی

از نظر قانونی این رابطه خارج از شرع و غیرقانونی است و در صورت اثبات هم خانگی زن و مرد حکم آنها زنا خواهد بود و اگر در این ازدواج فرزندی متولد شود نامشروع خواهد بود و مشکلات و مسائل خودش را خواهد داشت.
رابطه نامشروع برای دو طرف مجازات هایی دارد و اگر حکم زنا ثابت شود 99 ضربه شلاق به سایر مجازات ها اضافه می شود و البته این قوانین در مواردی که یکی از طرفین متاهل باشد متفاوت خواهد بود.

تاثیرات ازدواج سفید روی طرفین بخصوص خانم

ازدواج در نهایت یک قراردار رسمی فی مابین زن و شوهر است و در آن مزایا و محدودیت هایی برای طرفین در نظر گرفته می شود که برای حفظ زندگی مشترک و بقای جامعه برنامه ریزی شده است.
فرض کنید در یک زندگی مشترک، قانونی در رابطه با وضعیت اموال و هزینه ها نباشد اگر مرد به عنوان شوهر به هر دلیلی از این رابطه خارج شود یا فوت کند به زن به عنوان سوی دیگر این رابطه چیزی تعلق نخواهد گرفت…و یا زن بنا بر اقتضای زندگی اش قصد خارج شدن از این رابطه ی به اصطلاح ازدواج را داشته باشد، علاوه بر زمانی که به عنوان یک همسر وظایف همسری را به جا آورده، سرمایه و درآمدی را وارد این زندگی مشترک کرده است و در نهایت، نه تنها از حق و حقوق قانونی در این رابطه برخوردار نخواهد بود بلکه آسیب های اجتماعی عمیق تری تجربه خواهد کرد و در نگاه عرف جایگاه مناسبی پیدا نخواهد کرد.

به نظر من، مهم ترین اشکال ازدواج سفید جدی گرفته نشدن آن به عنوان ازدواج یا زندگی مشترک متعهدانه است. زیرا طرفین فرصت دارند به هر بهانه و به سادگی از این رابطه خارج شوند و طرف مقابل را ترک کنند. اما در زندگی مشترک غیر رنگی اما واقعی زن و شوهر نمی توانند هر وقت مشکلی پیش آمد،به قول معروف کار به جای باریک کشید به سادگی از این رابطه خارج شوند! کم کم می آموزند که چطور زندگی مسالمت آمیزی در پیش بگیرند و در برابر مسائل استقامت بیشتری از خودشان نشان بدهند. مساله ی بعدی تکلیف فرزند در این توع از رابطه ی مشترک است، فرزند بی گناهی که در این رابطه جان می گیرد و به دنیا می آید، محکوم به نامشروع بودن است و سختی هایی خواهد کشید که کسی مستحق آن نبوده و نیست.

نظر مردم در مورد ازدواج سفید

جوان های زیادی گفتند که ترجیح می دهند به شکل رسمی ازدواج کنند و خانواده ها را در جریان تصمیم خودشان قرار بدهند.
مذهبی ها واکنش شدیدتری در مورد ازدواج سفید داشتند و اعلام کردند که این یک عمل قبیح و گناهی بزرگ است.
دختر جوانی اینطور مطرح کردند که فرض کنیم ازدواج سفید کرده ایم و حالا می خواهیم یک فرم استخدام ساده پر کنیم! در قسمت وضعیت تاهل، مجرد یا متاهل کدام گزینه را انتخاب خواهیم کرد؟ ازدواج سفید از نظر این خانم تردید و عدم مسئولیت پذیری معنی می شود.
آقای جوانی می گفت من می خواهم خرید روزانه کنم فاکتور آن را می گیرم و برام مهمه که انتهای ماه اون سند رو توی مخارج ماهیانه ام ثبت کنم. چطور می تونم وارد رابطه ی ازدواجی بشم که هیچ سند و مدرکی نداره و من در اون هویت رسمی ندارم….

 

دوست عزیز، اگر مایل هستید پادکست های بیشتری از خودیاری بشنوید بسادگی می تونید به سایت khodyari.com مراجعه کنید و از مطالب مختلف و کاربردی که برای شما تهیه کردیم استفاده کنید.

خودیاری رو به عنوان راز پیش خودتون نگه ندارید! به دوستانتون ما رو معرفی کنید و فرموش نکنید دستی که بیشتر میده بیشتر هم دریافت می کنه…

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *