بخاطر ترس از ازدواج مجرد مانده‌اید؟

شاید باورتون نشه اما برای ترس از ازواج یه اصطلاح عملی وجود داره!
در علم روانشناسی به ترس از ازدواج و ترس های غیر عادی در مورد تعهد می گن گاموفوبیا… این ترس یه ترس غیر واقعی و زیاد از پذیرش تعهد و قبول کردن زندگی مشترک و ارتباط ثابت و صادقانه با یک آدم برای همیشه ست. البته لازمه یه توضیحی بدم، این خیلی طبیعیه که مجردها از ازدواج بترسن و نگرانی هایی در موردش دارن چون بعد از تولد مهم ترین اتفاق زندگی هر کسی هست با این فرق که ما در تولدمون نقشی نداریم اما در ازدواجوم نقش اصلی رو ایفا می کنیم و طبیعیه که نگران و مضطرب باشیم در موردش… پس این گاموفوبیا چیه؟ خوب گاموفوبیا هم مثل همه ی فوبیا ها به ترس اغراق شده و بیشتر از حد معمول گفته میشه.


دانلود این پادکست

ببینم نکنه تو هم از ازدواج می ترسی؟ فکر می کنی اگر متاهل بشی چی میشه؟ وقتی با مجردهایی که دوست ندارن ازدواج کنن صحبت میکنم تقریبا یه یسری کیلیشه رو تکرار می کنن مثلا میگن مگه دیوونه شدم که برم با یه نفر دیگه زندگی کنم! تازه باید دوبرابر ظرف بشورم!

دوبرابر کار خونه کنم و گزارش بدم که کجا می رم و چی کار میکنم و عملا اختیار خودم و وقتمو پولمو از دست بدم… اصلا نمی خوام ازدواج کنم… البته بگما این دوستانی که از این حرفا می زنن ته دلشون دوست دارن ازدواج کنن فقط اون زوج مورد علاقه شون رو پیدا نکردن… اگر واقعا از ازدواج می ترسی به این پادکست گوش بده چون می خواهیم دلایل ترسس از ازدواج رو بررسی کنیم:

چرا از ازدواج می ترسیم؟

ازدواج تغییر بزرگیه و ما آدم ها هم از تغییر می ترسیم. این تغییر بزرگ روی تمام بخش های زندگی ما از خواب و بیداری تا کار و تحصیل و روابط اجتماعی و حتی تفریح و وقت آزاد ما تاثیر زیاد و مستقیمی میزاره.

  • شاید به همین علته که یکی از مهم ترین دلایل بی میلی جوان ها به ازدواج ترس از صمیمیت هستش…
    میگن ترس از صمیمیت بیشتر توی آقایون دیده میشه، من می خوام مخالفت کنم بگم نخیر ما خانم هایی که توی دنیای امروز زندگی میکنیم انقدر به شکل ها و حالت های مختلف از اعتماد و صمیمیت آسیب خوردیم که حالا خیلی کمتر دوست داریم با دیگران صمیمی و نزدیک بشیم البته این نظر شخصیه منه نه نظر کارشناسی و می تونه درست نباشه اما اینجور به نظرم میاد.
    در کل توی دنیای مدرن امروزی و به واسطه ی فاصله هایی که توی روابط انسانی ایجاد شده کمتر می تونیم به دیگران نزدیک بشیم و می ترسیم اگر با دیگران صمیمیت ایجاد کنیم آسیب ببینیم… خبر بد اینکه آسیب در رابطه ها لاجرم و غیر قابل اجتناب هست
    خبر خوب اینکه همین آسیب ها هستن که عامل رشد و تحول درونی ما هستن و در واقع بسیار ارزشمند هستند. بیاید با خودمون و دیگران مهربان باشیم و اجازه بدیم این
    آسیب های گران قیمت به جای ترسوندن ما بهمون کمک کنن، قبول کنیم که این آسیب ها بخشی از روند رشد ما در روابطمون هستن.
  • ترس دیگه می تونه ترس از متوقف شدن مسیر موفقیت فردی باشه…
    راستشو بگم این ترس رو درک نمی کنم… چطور ممکنه یه آدمی خودشو در مسیر موفقیت و پیشرفت بدونه و از طرفی نگران این باشه که اگر ازدواج کنه دیگه نتونه به موفقیتی که قصد داره بهش برسه دست پیدا کنه. من فکر می کنم آدم هدفمند و متعهد به هدف در هر شرایطی می تونه یه راهی برای رسیدن به خواسته اش پیدا کنه و خیلی مواقع از پیش آمدهای زندگیش به عنوان یک نیروی کمکی یا میانبر برای رسیدن به رویا و هدفش استفاده می کنه.
    از طرفی آیا این منطقیه که بخش هایی از زندگی رو به خاطر محقق شدن فقط یک هدف متوقف کنیم و همه چیز رو به بعد از رسیدن به اون خواسته موکول کنیم؟ به طبیعت نگاه کنید… یه حدیثی از حضرت علی خونده بودم که برام جالب بود ایشون گفته بودن که طبیعت بهترین استاد شماست به طبیعت نگاه کنید… البته مطمئن نیستم که دقیقا همین کلمات بوده باشه مزمونش همین بود اما.
    به طبیعت نگاه کنیم می بینیم که هیچ وقت چیز یرو برای محقق شدن چیز دیگری متوقف نمیکنه مثلا رشد یک شاخه به دلیل مرگ یه شاخه دیگه یا به خاطر شکوفه کردن یه گل متوقف نمیشه و همگی در کنار هم در حال تغییر هستن. بنظرم رمز موفقیت طبیعت اینکه هر چیزی در عین اتحاد با بقیه اجزا کاملا مستقل در حال حرکته. اینا رو گفتم که بگم ازدواج در عین حال که مانع رسیدن به هدف نیست اتفاقا می تونه حامی این مساله هم باشه.
  • ازدواج نکردن به خاطر ترس از طلاق و جدایی رو هم زیاد شنیدم…
    ترس از دست دادن، جدایی و طرد شدن شبیه هم هستن و یکی از ترس های اصلی آدم هاست… تو تنها کسی نیستی که به این ترس دچاری، میتونم بگم همه انسان های زنده باهات هم درد هستن! مساله اینکه این ترس چه تاثیری توی زندگیت داره و آیا این ترس زندگی تو مختل کرده؟ آیا این ترس مانع تصمیم گیری های بلند مدت شده؟

چطور گاموفوبیا یا ترس از ازدواج رو شکست بدیم؟

  1. مطمئنی که ترس از ازدوج کردن برات خیلی جدیه و در حد یه فوبیاست؟ اگر مطمئن نیستی فرض کن یه کیس مناسب و مورد تایید برای ازدواج داری… حالا نظرت چیه؟ بازم می ترسی؟
  2. ریشه های ترس از ازدواج تو چی هستن؟ اگر ازدواج کنی می ترسی چه اتفاقی بیافته؟دقیقا از چی می ترسی؟ این ترس هر چه هست آیا راه حل عملی داره و میشه رفعش کرد؟
  3. برای زندگی تون برنامه ریزی هدفمند ندارید؟ خوب وقتشه برای زندگی تون یه برنامه ی هدفمند و قابل اجرا داشته باشید و این موضوع رو که اگر ازدواج کنید بدون شک لازمه تغییراتی در برنامه ریزی تون بدید رو هم در نظر بگیرین در واقع بهتره برنامه ریزی تون جوری باشه که انعطاف پذیری بالایی داشته باشه که با سبک زندگی جدیدتون هم خوانی داشته باشه.
  4. دیدگاه به ازدواج مثبت هست یا منفی؟ توی خودت می بینی که زندگی موفقی برای خودت و همسرت بسازی؟
  5. نکنه طی این مدت دائما می رفتید سراغ کیس های نا مناسب؟! تا دیر نشده به انتخاب هایی که تا بحال داشتید نگاهی بندازید و صادقانه از خودتون بپرسید که چجوری بودید که این افراد رو به عنون شریک عاطفی تون انتخاب کردید یا آدم اشتباهی شما را انتخاب کرد؟ چطور شد که این گاردی که نسبت به ازدواج دارید ایجاد شد؟
  6. توقعات و انتظاراتت در مورد ازدواج و همسر و زندگی مشترک چقدر منطقی و خردمندانه هستن؟ اگر این توقعات و انتظارات رو کمتر کنید از میران ترس هاتون کم میشه ؟
  7. می تونی از جلسه ی کوچینگ برای بررسی و حل مساله ی ترس از ازدواج استفاد کنی. کوچ بهت کمک می کته راحت تر ریشه ی ترست رو شناسایی کنی و فرصت های طلایی زندگی تو از دست ندی.

اگر برای آغاز تغییرات مثبت و ماندگار توی زندگیت کوچ نداری و می خواهی از مزایای وجود یک کوچ حرفه ای برای رشد زندگیت، سلامت، رابطه و کسب وکارتان استفاده کنی، یک جلسه رایگان با کوچ های حرفه ای توی مجموعه ی خودیاری رو بهت پیشنهاد می کنم. ما تونستیم، ایمان داریم تو هم می تونی…

برای استفاده از جلسه ی رایگان کوچینگ از طریق لینک زیر ثبت نام کنید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *