پشت صحنه‌ی راه اندازی یک کسب و کار

روزهایی که قصد راه اندازی یک کسب و کار یعنی خودیاری رو داشتم، به همون میزان هیجانی که داشتم، ترس هم داشتم. فکر می کردم از پسش برنمیام و نمی تونم اونجور که باید پیش برم… خوب البته یه میزانی از ترس برای شروع هر کسب و کاری طبیعی هست و میشه گفت لازمه!
مراجع خانمی داشتم که مساله شون رو اینطور عنوان کردن: می خوام یه کاری برای خودم داشته باشم اما… اما می ترسم کارم به نتیجه نرسه و نتونم ادامه بدم… کاملا مشخصه که مساله ابتدایی ایشون ترس از شکسته اما پشت ترس از شکست ترس های دیگه ای هم وجود داره که قصد دارم در پادکست شماره 21 یعنی همین فایلی که در حال گوش دادن هستید راجه به ترس صحبت کنم.


دانلود این پادکست

ترس از دل کندن!

وقتی کاری که مشغول انجام اون هستیم، رویای خودمون نیست، درآمد اصلیش وارد حساب کس دیگه ای میشه یا ما با وجود مشغول بودن توی اون شغل خوشحال و سرزنده نیستیم یعنی کاری که می کنیم کاری نیست که واقعا دلمون می خواد داشته باشیمش.

نمی دونم تجربه اش کردی یا نه ولی اصلا حس خوبی نیست یه جور حس بلاتکلیفی و اشتباهی بودن به آدم منتقل می کنه انگار آدرس رو درست نیومدی، آمدی یه جایی که جای تو نیست و به هر دلیلی موندگار شدی… ماندگار شدی اونم چه موندگار شدنی… ترس از دل کندن از اونجایی شروع میشه که داری به رویای خودت به درآمد زیاد حاصل از تلاش خود توی کسب و کار خودت فکر می کنی و این فکر حسابی وسوسه کننده است.

از طرف دیگه به سابقه ی طولانی مدتی که توی شغل فعلی داری، همکارای خوبت و همه ی تجربه هایی که احتمالا توی کسب و کار خودت به دردت نخواهند خورد فکر می کنی و از همه اینا مهم تر به این فکر می کنی که اگر از شغلت استعفا بدی و کسب و کار خودت رو شروع کنی از کجا معلوم کارت بگیره و بتونی درآمد مورد نظرت رو ایجاد کنی. از کجا معلوم درست انتخاب کرده باشی…

این همه سابقه کار و تکلیف این همه تلاش روزانه که این مدت کردی چی میشه؟ البته که در نهایت باید انتخاب کرد یا رومی روم یا زنگی زنگ… این دل کندن یکم شبیه دل کندن از رابطه ی عاطفیه که خیلی خوب نبوده و نیست اما در نهایت چنتا خاطره خوب هم توش داری و می ترسی همین رابطه ی نصفه نیمه رو رها کنی وبعدش تنها بمونی…
کاری که من به عنوان یه کارمند، برای دل کندن از کار کارمندی کردم این بود که ارزش هامو با خودم مرور کردم. توانایی ها و علایق ام، قصدم از زندگی و قصد از راه انداختن یه کسب و کار برای خودم. ممکنه به شما هم کمک کنه… از خودتون سوال کنید فارغ از کاری که می کنم دوست دارم توی غالب چه شخصیتی و شغلی شناخته بشم؟ دوست دارم چه اثری توی زندگی خودم و دیگران بگذارم؟ چرا؟ و هزار تا سوال دیگه که یا خودتون یا کوچ کسب و کارتون می تونه ازتون بپرسه و این مسیر رو براتون شفاف کنه…

ترس از ناآگاهی

طبیعیه که به عنوان فردی که تازه قصد راه اندازی یک کسب و کار رو داره خیلی چیزها رو ندونی و حسابی گیج و حیران باشی که چه کاری باید بکنی…می دونم که چاره کار رو خوب می دونی… یادگیری یادگیری یادگیری! به عنوان یکی از برنامه های اصلی روزانه لازمه هر روز چیزهایی رو در مورد کسب و کار مورد علاقه ات بدونی و یاد بگیری، اگر کلاسی نیست که بتونی یاد بگیری، شک نکن برای این موضوع کتاب هست اگر کتاب به زبان فارسی نیست قطعا به زبان انگلیسی هست، کافیه دست از تنبلی و راحت طلبی برداریم و بریم سراغ خوندن منابع جدیدی که احتمالا هنوز ترجمه نشدن و در نهایت بهترین ابزار یادگیری تجربه است.

ترس از ناآگاهی با کسب تجربه و درک و دریافت اطلاعات بروز رفع می شه اما مشروط به این که وسط راه رها نشه و به عنوان یک کار ثابت در سبک زندگی روزانه ت باقی بمونه. هیچ کارآفرین و مدیر موفقی نیست که بگه نیاز نیست به روزانه برای یادگیری چیزهای جدید در کسب و کارت وثت صرف کنی مگر اون مدیر و اون کسب و کار در حال مرگ باشه و بزودی از صحنه ی جنگ بازار کار حذف بشه.

ترس از قضاوت شدن

این ترس از اون ترس هاست که زندگی برای بشر نذاشته! به صورت ناخودگاه مساله نظر و قضاوت دیگران برای انسان ها مهمه مگر اینکه به سطح مناسبی از رشد روانی رسیده باشن. در مورد موضوع کارآفرینی نظر و قضاوت دیگران اثرات متفاوتی می تونه داشته باشه.

مثلا اگر شما اهل مبارزه و ریسک کردن باشید و حسابی خودتونو قبول داشته باشید با شنیدن هر نظر دلسرد کننده و مخالفی باز به راه خودتون ادامه می دید و این نظرهای مخالف به نوعی سوخت حرکت شما میشن… شنیدن نه های پشت سر هم البته که دلچسب نیست اما از نگاه دیگه ای به معنی اینکه یه راه از میلیون ها راه برای رسیدن به هدف به نه ختم شده و بس!
اما اگر نسبت به حرف ها و نظرهای دیگران حساس باشید و واکنش نشون بدید راه براتون سخت تر از چیزی میشه که واقعا هست. لازمه به قول معروف پوستتون رو کلفت کنید و طاقت و تحملتون رو بالا ببرین وگرنه بزوری دلسرد و شکسته خواهید شد.
اگر نسبت به حرف دیگران حساسیت دارید حتی یکم! یادتون باشه افرادی که در مورد کار و برنامه ای که توی ذهنتون دارید صحبت می کنن، جای شما نیستن و به اندازه ی شما از مسائل آگاهی ندارن یا نیاز و جذابیتی که شما توی راه انداختن این کسب و کار می بینید رو نمی بینن و فقط از زاویه نگاه خودشون مسائل رو بررسی می کنن، توجه زیاد و تمرکز کردن به این حرف ها فقط باعث کند شدن حرکت شما و از بین رفتن انرژی هاتون میشه، اگر مایل نیستین که این چیزها رو در مورد کسب و کارتون بشنوید راه کار شو پیدا کنید و زودتر خودتون از این ترس خلاص کنید.

ترس از شکست یا موفقیت

ترس از شکست یا ترس از موفقیت با هم فرق می کنن ولی به نظرم در نهایت به یک جا ختم میشن… به احساس لیاقت نداشتن یا حس نالایق بودن.
جالبه که بدونی خیلی از افراد به صورت کاملا ناخودگاه دائما در حال ثابت کردن خودشون به والدین و آدم های مهم زندگی شون هستن و می خوان هر جور شده به آنها ثابت کنن که آدم ارزشمند و لایقی هستن در حالی که عمیقا باور دارن خیلی بی لیاقت و بی ارزش هستن.
این تعارض بزرگه که توی ذهن خودآگاه و ناخودآگاه ما جریان داره و مانع از رسیدن به موفقیت میشه. چطوری؟ فرض کن که یه دختری توی کودکی اش تجربه فقر و رنج زیادی رو داشته و مقصر این فقر رو پدرش یا ولخرجی های مادرش می دونه و تصمیم میگیره وقتی بزرگ شد پولدار بشه.

در واقع علیه والدین و وضعیت کودکی ش قیام می کنه… بعد از کلی کار و تلاش ثروتی بدست میاره اما هر وقت ازش سوال کنی میگه پول ندارم! پس انداز ندارم… همش میرم چیزهای بی خودی می خرم…

در واقع این خانم وقتی به مرز موفقیت میرسه دست از تلاش برمی داره چون به صورت ناخودآگاه می خواد به والدینش(تصویر ذهنی از والدینش) نشون بده که دیدین تونستم! دیدین من لایق پولدار شدن هستم… اما چون خودشو آدم نالایقی می دونه برای حفظ اموال و پس انداز کردن آنها دچار مشکل میشه و نزدیک خط پایان که می رسه دیگه ادامه نمیده و درنتیجه شکست می خوره و تجربه ی همیشه بی پول بودن رو مدام توی زندگی ش داره.

قبل از اینکه یک کسب و کار رو شروع کنید لازمه خیلی صادقانه با خودتون در مورد شکست و موفقیت جلسه بگذارین و ببینید:

  • اگر کارتون به هر دلیلی شکست بخوره چه تجربه ی احساسی خواهین داشت ؟
  • اگر به امید خدا به موفقیت برسین چی میشه؟ چقدر پول بدست میارین؟
  • اگر از اندازه ی که فکر کردین بیشتر بدست بیارین چه اتفاقی می افته با اون مبلغی که اضافه تر از نیاز شماست چه کاری می خواهین انجام بدین؟

به هر چیزی که براتون مساله است فکر کنید و ببینید آیا باز هم مایل هستین وارد عرصه کسب و کار شخصی بشید و ریسک مواجه شدن با ترس های درونی رو تجربه کنید.

ترس از بی پولی و نداشتن سرمایه

برای شروع هر کسب و کاری سرمایه گذاری لازمه چه سرمایه زمانی، چه نیروی انسانی و مالی. بهترین حالت اینکه شما به اندازه ی کافی سرمایه داشته باشین و بعد دست به کار بشید اما این فقط یه ایده آل هست و نمی شه منتظر روزی بشید که قراره توش سرمایه کافی رو داشته باشین.

اکثر کارآفرین ها از عددهای خیلی کم شروع کردن و با همت و پشتکار به جاهای خوبی رسیدن. ترس از بی پولی به نظرم جز ترس های کم ارزشه چون اگر کسب و کارتون رو بر اساس استعداد و توانایی های واقعی تون انتخاب کرده باشید و با عشق و شور و شوق خودتون و استعدادتون رو ارائه کنید، حتما مشتری و مخاطب زیادی وجود داره که برای گرفتن محصول یا خدمات شما هزینه کنه.
نکته مهم، مهارت درست ارائه کردن استعداد واقعی هست. در مورد نگرانی برای پیدا کردن سرمایه و سرمایه گذار باید بگم خیلی به مهارت های شما در برقراری ارتباط با دیگران، میزان اعتماد و اعتقاد خودتون به کارتون و میزان اعتماد و باور به توانایی های خودتون داره. سرمایه گذار یا شتابدهنده های زیادی هستند که دنیال ایده های خوبی برای کسب و کار می گردن… شاید ایده شما هم یکی از بهترین انتخاب ها باشه نه؟
برای تامین هزینه ها اولیه کسب و کار یکی از بهترین منابع، صندوق های وام خانگی هست، هم می تونید برای حمایت گرفتن از دیگران کمک بخواهید هم بابت مبلغی که دریافت می کنید مبلغ اضافه تری پرداخت نمی کنید.

امیدوارم این پادکست به شما دید بهتری برای شروع کسب و کارتون بده و کمک کنه با آگاهی بیشتری شروع کنید. فراموش نکنید که خودیاری رو به دوستان خیلی خاصتون معرفی کنید و به ما برای گسترش این مجموعه‌ی حمایت کننده کمک کنید. متشکریم.

کوچینگ یکی از جدیدترین و بهترین روش ها برای شناخت، رشد و بهبود عملکرد شما در امور شخصی، سلامت، رابطه و کسب و کارتان است و اگر می‌خواهید از آن بهترین نتیجه را بگیرید یک کوچ حرفه ای را پیدا کنید. یک کوچ حرفه ای دلسوزانه شما را تا انتها یاری می‌دهد و خیالتان راحت است که در ازای دستمزدی که پرداخت می‌کنید می‌توانید بهبود فوری را با چشم خود ببینید.

اگر برای آغاز تغییرات مثبت و ماندگار کوچی ندارید و می خواهید از مزایای وجود یک کوچ حرفه ای برای رشد زندگی، سلامت، رابطه و کسب وکارتان استفاده کنید، یک جلسه رایگان با کوچ های حرفه ای در مجموعه ی خودیاری را به شما پیشنهاد می کنیم. ما توانسته ایم، ایمان داریم شما هم می توانید.

برای استفاده از جلسه ی رایگان کوچینگ از طریق لینک زیر ثبت نام کنید.

 

سرویس‌های ویژه‌ی کوچینگ

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *