چطور شخصیت های عجیب و غیرعادی را شناسایی کنیم؟

بعضی افراد فکر میکنند اتفاق های عادی معنی و اهمیت خاصی داره و با توصیفی که از مسائل می کنن دیگران رو گیج و سردرگم می‌کنن حتی لباس پوشیدن این افراد عجیبه و معمولاً عرف نیست و میشه گفت نامناسبه. دوستای کمی دارند و به خاطر واکنش هایی که دیگران به رفتارهای عجیب شون نشون میدن توی اکثر موقعیت‌های اجتماعی محزون و ناراحت به نظر میان. معمولاً توی پیدا کردن شغل، دوست و رابطه عاشقانه مشکل دارن.
تا حالا با کسی که به نظر رفتارهای عجیب و غریبی داشته ارتباط داشتین؟
چه ویژگی‌هایی توی اون آدم به نظر شما جذاب بوده؟ ویژگی های عجیب و غریبش را تشخیص داده بودین؟ اگر آدم عجیبی ببینید می تونید تشخیص بدید که دچار اختلال هست؟

سلام وقت بخیر مرضیه باقرزاده هستم مربی روابط عاطفی و مهارت های زندگی.
در ادامه مجموعه پادکست های آموزشی اختلال شخصیت هایی که نباید با آنها ازدواج کنید، در مورد اختلال اسکیزوتایپال یا آدمهای عجیب و غریب صحبت می‌کنیم.

ویژگی های شخصیت اسکیزوتایپال یا شخصیت های عجیب و غریب

تصور می کنه که دیگران در موردش حرف می‌زنن و بهش اشاره می‌کنن، حوادث را به خودش مربوط می دونه در حالی که در حقیقت اینطور نیست.
اعتقادات عجیب و غریب و افکار جادویی داره. صحبت هاش غیر عادیه و به نظر دیگران هم موجودی غیر عادی و عجیب میاد. گاهی وقتا تجارت و احساساتی پیدا می کنه که خیلی عادی نیستند.
معمولا شکاکه، نسبت به دیگران بی اعتماده و دوستای خیلی کمی داره.
توی موقعیت های اجتماعی خیلی معذب و هر لحظه منتظر که دیگران اونو طرد کنن و نخوان باهاش در ارتباط باشن.
طرز لباس پوشیدنش متناسب با عرف نیست و معمولا چیزهای غیرمعمولی میپوشه.
احساساتش با توجه به شرایط و موقعیت بی ربط هست.
خیلی بعید به نظر میاد که همچنین افرادی کودکی شاد و نرمالی داشته باشن، عوامل ژنتیکی هم ممکن توی به وجود آمدن این اختلال دخیل باشن، یا تجربه های اولیه کودک با والدینی که نسبت به کودک سرد و بی تفاوت بودن و این باعث شده که قدم به دنیای خیالی خودش بگذره و دنیای خودش رو از دیگران جدا کنه، والدین تنبیه گری داشته که با هر اظهار نظر بچه،تحقیرش می کردند و باعث می شدند که بچه احساس شرم بکند و از برقراری ارتباط با دیگران دوری کنه و به دنیای تخیلات خودش پناه ببره،
و همین عوامل باعث شدن که از ابتدا این فرد گوشه گیری، خیال پردازی و عادت های عجیب و غریب رو توی خودش پرورش بده و آنها رو گسترش بده.

چرا عاشق آدم های عجیب می شیم؟

بسته به اینکه شدت علائم این اختلال تو شخص چقدر هست، مرموز و غیر عادی رفتار کردنش میتونه تو ابتدای رابطه خیلی تازه، جذاب، پر رمز و راز و سرگرم کننده باشه شخصیت اسکیزوتایپال می تونه جذاب و خلاق باشه و توی عرصه ی خاصی موفق ظاهر بشه.
شاید شما از آدم های خوشتون میاد که خلاف روال عادی جامعه رفتار می‌کنند و به شکل های متفاوتی لباس می پوشند و تو اجتماع دیده میشن.
احتمال داره یکی از والدین شما شخصیت عجیبی داشته و به همین خاطر شما ارتباط داشتن با شخصیت هایی که عجیب و غریب هستند رو عادی می دونید و وارد رابطه با اونها میشید بدون اینکه فکر کنید ارتباط با آنها ممکنه غیرسازنده باشه و یه احتمال دیگه وجود داره اونم اینه که شما خودتون بعضی از خصوصیت های شخصیت های عجیب و غیر عادی رو دارید! لطفاً صراحت منو ببخشید اما به قول قدیمی‌ها آدما آینه هم هستند و از ارتباط با شخصیت هایی که فکر می کنند شبیه خودشان احساس آرامش و امنیت می‌کند اگر حس نمی کنید که خصوصیات مشترک با اون آدم داری از خودتون سوال کنید آیا باورها و عادت های عجیب و مشترکی دارید؟ آیا تو موقعیت های اجتماعی معذب میشید؟
شخصیتهای اسکیزوتایپال موارد مناسبی برای افرادی که دوست دارند نقش ناجی و مراقب رو برای یار و شریک عاطفی یا همسرشان ایفا کنند هستند، چون خصوصیات بیمارگونه این شخصیت ها تغییر نمیکنه و تا آخر عمر با آنها همراه خواهد بود و مطمئنا این نمیتونه انتخاب مناسبی برای رابطه عاشقانه باشه چون تغییر ای وجود نخواهد داشت.

رابطه با یک همسر عجیب و غریب!

خیلی از اشخاص مبتلا به اختلال اسکیزوئید در نهایت قسمت اعظم زندگیشون رو تنها زندگی می‌کنند چون نسبت به طرد شدن خیلی حساس هستن و واقعا قادر نیستن با شخص دیگه ای رابطه ی موفقیت‌آمیزی برقرار کنن. همسر اسکیزوئیدی خیلی وقتا دوست داره افکار عجیب خودش رو بروز بده و رفتارهای غیر عادی از خودش به نمایش بگذاره. درسته که اوایل رابطه جذب این رفتارها شدین اما به مرور شاهد خواهید بود که والدین، دوستان و حتی کارفرمایی همسرتان به هیچ وجه اون رو آدم دوست داشتنی نمیدونه میگن آدم عجیب غریبیه!
کمکم روابط تان با دیگران خیلی محدود میشه و ممکنه که شما هم منزوی بشید.
اگر همسر اسکیزوتایپال شامل شغل مناسبی با روحیات و احوالات پیدا نکنه به سختی از پس هزینه های زندگی بربیاد و در نتیجه بار مالی زندگی به عهده شما میافته، مخصوص اگر همسر شما گاهی وقتا از دنیای واقعیت خارج بشه و مثلا بگه فلان جا پر از روح های خبیثه! همچین همسری واقعا نمی تونه نیازهای عاطفی شما را برآورده کنه خیلی براش مشکله که بتونه راحت اشارات غیرکلامی شما رو درک بکنه و متوجه بشه که شما چی نیاز دارید، میشه گفت شما به زبانی حرف می‌زنید که اون درکی از این زبان نداره و کامل متوجه نمیشه. گاهی طوری باهاتون رفتار میکنه که فکر می کنید آدم خطرناک و شروری هستید. به دلیل تجربه هایی که از کودکی داشته قادر به مهار بی اعتمادی و شک خودش نیست و اظهارات بی منظور شما رو نشانی از طرد شدن تعبیر میکنه و شروع میکنه به اوقات تلخی و گوشه گیری کردن. در نتیجه تصور طرد شدن های متوالی احساس بی ارزش بودن توش ایجاد میشه و نهادینه میشه.
در مورد افرادی که دچار اختلال اسکیزوتایپال هستند این امیدی وجود داره، این افراد اکثر اوقات خیلی خلاق هستن و به همین خاطر جالب به نظر میان! عجیب بودن و آنها می تونه به اشکال مختلف برای شما لذت بخش باشه در مورد خودشون به واسطه این خلاقیت زیادی که دارند میتونن توی بعضی از شغل ها مثل نویسندگی به موفقیت های زیادی دست پیدا کنن.

روش های برخورد با یک فرد عجیب و غریب

  • همسر خودتون رو بدون قید و شرط بپذیرید:

    افرادی که دچار این اختلال هستند زندگی رو یه مبارزه سخت میدونن و همینطور تجربه طرد شدن رو بیشتر و پررنگ تر می بینند. در نتیجه منزوی تر از قبل می شوند و حس بی اعتمادی شون به دیگران بیشتر و بیشتر میشه. نگاهی که به دنیا دارند برگرفته از حس طرد شدن، آسیب پذیری، گوشه‌گیری و بی اعتمادی هست.
    برای بهبود کیفیت رابطه تون، نیاز به صبر مهربانی نگاه مثبت و مطلوب بودن در نظر شما دارند، بدون این که همه این که در همه اینها نشانی از تمسخر و طرد شدن باشه. ممکنه با گذشت زمان احساس راحتی بیشتری باهاتون داشته باشه، بهتون بیشتر اعتماد کنه و در نتیجه تمایل به بروز صمیمیت و صداقت بیشتری با شما پیدا کنه.

  • تحت فشار قرار ندهید:

    اگر قصد دارید رابطه خودتون را با چنین شخصی حفظ کنید لازم صبوری پیشه کنید بیادتون باشه اون سالها تجربه های بد در روابطش داشته و اون ها رو رها نکرده، وقتی میخواید وادارش کنید که بهتون اعتماد کنه و از احساسات خودش حرف بزنه یا جزئیات دوران کودکی شو بگه بیشتر سکوت میکنه و بیشتر از قبل رفتارهای عجیبی رو از خودش نشون میده. در نتیجه اصلا مباید بهش فشار وارد کنید، لازمه صبور باشید.

  • بهش کمک کنید تا واقعی بودن عقاید و باورهاش رو تشخیص بده:

    مشکل همیشگی شخصیت اسکیزوتایپال اینکه تمایل دارد ذهنش رو درگیر افکار غیر طبیعی و سحرآمیز بکنه. هر وقت تونید بتونه به نیات خیرخواهانه شما اعتماد کنه اونوقت خود شما هم حق مبارزه با عقاید غیر عقلانی شو بدست بیارید بنابراین وقتی به تو میگه قبل از اینکه من می خوام در مورد این موضوع صحبت کنم تو میدونستی چی می خوام بگم پس تو میتونی ذهنم رو بخونی آرام و قاطع پاسخ بدین هر دومون میدونیم که من نمیتونم ذهن خوانی کنم اما حالا که تو رو شناختم میتونم بعضی وقتا پیش بینی کنم ممکنه چی بگی. اظهارات تون را با آرامش و مهربانی و به طور مداوم انتقال بدین، اظهارات اصلاح کننده میتونه کمک کنه تا مرز بین عقلانی رو تشخیص بده.

  • هدف از بین بردن حالت های عجیب و غریب نیست.

    اگر قصد دارید حالت های عجیب و غریبی که ابتدای رابطه شیفته آن شدید رو تغییر بدین باید بگم که دست به کار بیهوده میزنید وقت خود را هدر می کنید و در نهایت چیزی جز دلسردی و ناامیدی نصیب تون نمیشه. اما از آنجا که فرد دچار اختلال قلبا دنبال روابط اجتماعی هست و آرزو میکنه که با مردم صمیمیت و نزدیکتی داشته باشه میتونید بهم انگیزه بدین و از حضورش توی جمع دوستان حمایت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *