چرا به رابطه‌ی ناسالم ادامه می‌دهیم؟ قسمت دوم

توی پادکست قبلی به چنتا مورد که باعث میشه رابطه‌ی ناسالم رو رها نکنیم اشاره کردم و توی این پادکست به ادامه ی مطلب می پردازم. مواردی که توی فایل صوتی قبلی بهشون اشاره کردم اینا بودن: وقتی می خواهیم از کسی که تصور می کنیم به ما وابسته ست جدا بشیم وجدان درد می گیرم و احساس گناه می کنیم، گاهی اوقات هم به شدت و زیاده از حد به دیگران علاقه مند می شیم و دیگه توان فکر کردن به رابطه ی ناسالم رو از دست می دیم.

بعضی از ما فکر می کنیم اگر تنها بمونیم یعنی بزودی می میریم! بعضی هامون هم از آسیب رسوندن به خودمون و تنبیه کردن خودمون لذت می بریم. در ادامه ی به چند مورد دیگه اشاره می کنم با من همراه باشید.


دانلود این پادکست

من مسئولتم گلم!

رابطه هایی هست که خودمون رو مسئول مسائل و مشکلات طرف مقابل می دونیم مثلا فکر می کنیم اگر طرف مقابلمون بداخلاقی می کنه و عصبانیه به خاطر رفتار ماست و لابد ما یه کاری کردیم که عصبانی شده در واقع ما این بلا رو سرش آوردیم!

نمی خواهم اشتباهاتی که ممکنه هر کسی توی رابطه اش انجام بده رو توجیح کنم، چون این اشتباهات غیرقابل اجتناب هستن و گاهی ناخواسته به دیگران آسیب می زنیم و باعث آزردگی شون می شیم اما مساله اینکه شخصیت و مسائل درونی فرد که منجر به بروز واکنش ها و رفتارهای اون فرد میشن از زمان تولدش شکل میگیرن و لزوما ما با یه اشتباه یا ندانم کاری نقشی در شکل گیری مشکلات درونی فرد نداشتیم.

در نتیجه به جای اینکه خودمون رو گناه کار بدونیم و عمرمون رو به پای رابطه ای که توش خودون رو مقصر چیزی می دونیم و صرفا داریم تحملش می کنیم بهتره واقع بین باشیم و از رابطه ی مشکل داری که توش هستیم خارج بشیم که آسیب کمتری ببینیم.

توی این شرایط به صورت ناخودآگاه سعی می کنیم خودمون رو گول بزنیم و وقایع و اتفاقات رو طور دیگه ای برای خودمون تفسیر می کنیم مثلا نقاط ضعف و اشتباهات رو نادیده می گیرم و دائم تلاش می کنیم با سیلی صورتمون رو سرخ نگه داریم و تظاهر به خوب بودن همه چیز می کنیم. این جور موقع ها بهترین کار کمک گرفتن از یه نفرسوم که آگاه و مطلعه که می تونه یه فرد معتمد یه مشاور خوب در مجموع یه کوچ باشه.

ترس از پس لرزه های رابطه‌ی ناسالم

حتما توی فیلم ها دید که بازیگر زن، از رابطه ی پر دردسر یا یه مرد شکاک خارج می شه اما هنوز هم نکرانه و می ترسه که اون کسی که ازش جدا شده بهش آسیب بزنه و بلایی سرش بیاره. توی زندگی واقعی رابطه هایی هستن که، هم بودن توی آنها خطرناکه هم خارج شدن از آنها و معمولا یکی از طرفین این رابطه ها آدم شکاک و به اصطلاح بددلی هست و دائم فکر میکنه دیگران می خوان بهش آسیب بزنن یا بهش خیانت کنن و گاهی خطراتی برای کسی که توی این رابطه هست داره چون کسی که ادعا می کنه عاشقی دل خسته است ممکنه بعد از جدایی تبدیل به دشمنی خونی بشه و مشکلاتی ایجاد کنه. پس بهتره با احتیاط دست به عمل بزنید و کاملا حساب شده از رابطه خارج بشید چون خطرناک بودن جدایی دلیل موجه ی برای ادامه دادن به این رابطه نیست.

قهرمان بازی در رابطه‌ی ناسالم

بعضی از ما عاشق کمک کردن به دیگران هستیم چه دیگران ازمون بخوان چه نخوان! دوست داریم نقش قهرمان های افسانه ای که توی فیلم ها می بینیم رو بازی کنیم و به هر شکلی که شده دیگران رو نجات بدیم. دوست داریم بشیم ناجی زندگی دیگری و اون رو از بدبختی و فلاکتی که توش گیر افتاده نجات بدیم.

می گردیم کسانی رو به عنوان شریک عاطفی انتخاب می کنیم که نیاز به کمک دارند و عملا توانایی همراهی به عنوان طرف دیگه ی یه رابطه ی عاطفی سالم رو ندارن.

البته سوتفاهم نشه توی هر رابطه ای طرفین به هم کمک های فکری و روحی می کنن اما موضوعی که من دارم ازش صحبت می کنم در مورد کمک بیش از نیاز و افراطی یک نفر به نفر مقابل در رابطه هست. خوبه به اینکه تمایل داریم نقش ناجی رو برای دیگران بازی کنیم آگاه بشم و براش حد و حدودی تعیین کنیم و طوری رفتار کنیم که این حدود باهم آمیخته نشن.

رفع کمبود ها

طبیعیه که در هر رابطه ی عاطفی بده بستان هایی صورت می گیره و هر طرف بنا به منابع و قدرتی که داره برای طرف مقابل کارهایی رو انجام میده، اما مواردی هست که یکی از طرفین به نوعی داره زیر پرچم نفر مقابل زندگی می کنه و برای تامین یک سری از نیازهاش به طرف مقابل وابسته شده و اگر اون آدم نباشه این فرد دچار مشکلاتی میشه.

مثلا فرض کنید توی کشوری زندگی می کنید که زبانش رو بلد نیستید، اما شریک عاطفی تون مسلط به اون زبان هست.

شما برای هر کاری که نیاز به صحبت کردن داره ناچار هستید از شریک تون بخواین تا کمکتون کنه تا کارتون جلو بره. این نقطه ضعف بزرگیه و لازمه برای حلش چاره ای پیدا کنید. اما مهمتر اینکه تصمیم بگیرد با ترس ها و ناتوانایی هاتون مواجه بشید و دست از وابستگی بکشید.

بنظر شما مورد دیگه که باعث میشه ما از رابطه های ناسالم خارج نشیم وجود داره؟ اگر جوابتون بله هست خوشحال میشم نظرتون رو بدونم و در موردش باهاتون صحبت کنم. لطفا خودیاری رو به دوستانی که می خوان خودشون به خودشون کمک کنن معرفی کنید تا خانواده ی بزرگتر و آگاه تری بشیم.

برای عضویت در خبرنامه ی سایت می تونید بعد از وارد شدن به سایت فقط آدرس ایمیل تون رو وارد کنید و به جمع ما بیاید. متشکرم.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *