چطور با آدم های منزوی ارتباط خوبی برقرار کنیم؟

وقت بخیر مرضیه باقرزاده هستم مربی روابط عاطفی و مهارت های زندگی.
تا این جا، توی مجموعه پادکست های شناسایی و بررسی اختلالات شخصیت، در مورد اینکه چرا عاشق افرادی که اختلال دارند میشیم و علائم شناسایی فرد مبتلا به اختلال و ضمنا اختلال پارانوئید یا آدمهای شکاک صحبت کردیم. موضوع این پادکست بررسی نوعی دیگه از اختلال شخصیت یعنی اختلال اسکیزوئید یا آدمهای انزوا طلب و گوشه گیر هست و در مورد ویژگی ها، علائم شناسایی و روش ارتباط با آنها صحبت می کنیم.

ویژگی های فرد دچار اختلال اسکیزوئید؟

تا حالا با کسی که خیلی سرد و بی احساسه ارتباط داشتین؟ آدم هایی که خیلی خشک و جدی هستن و یه جورایی توی جزیره خودشون زندگی می کنن و تا جایی که ممکنه کاری به کار کسی ندارن… نسبت به اتفاق های خوب و بد واکنش خاصی نشون نمیدن انگار قلبشون از سنگه! و هیچ احساسی رو تجربه نمی کنن…
طبیعتا کمتر پیش میاد افرادی که دچار اختلال اسکیزوئید یا انزوا طلبی هستند به پیدا کردن دوست علاقه نشون بدن چون هیچ لذتی از این کار نمی‌برند! نسبت به رابطه که با شما دارند بی علاقه به نظر برسد. معمولاً کارایی را انتخاب می‌کند که بشه تنهایی انجامش داد و خیلی به حضور دیگران نیاز نباشه. این مدل آدم ها تنهایی رو به هر رابطه ای ترجیح میدن! یعنی ترجیح میدن تنها باشند تا با شما وقت بگذرونن.
عجیبه ولی علاقه چندانی به برقراری رابطه جنسی از خودشون نشون نمی‌دهن. در کل فعالیت‌های کمی هست که باعث خوشحالی آنها می شه! معمولا به جز یکی از اعضای خانواده، دوست صمیمی که بتونه محرم اسرار شون باشه ندارن. نسبت به انتقاد یا تحسین اطرافیان بی تفاوت هستن. گوشه گیری، بی تفاوتی یا سردی احساسی بهترین کلمه ها برای توصیف حالات روحی آنهاست. اشتباه نکنید این افراد افسرده یا دچار در خودماندگی یا اوتیسیم نیستن چون از نظر ذهنی سالم هستن و علائم اصلی افسردگی مثل میل به خودکشی رو ندارن فقط از تنهایی بیشتر از حد نرمال لذت می برن چون تو تنهایی خودشون احساس امنیت می کنن.

ممکنه توی یه خانواده ی خشک و بی عاطفه به دنیا آمده باشن یا والدین شون زیاد اهل ارتباط با دیگران نبوده و حتی ممکنه کم حرفی و بی میل به برقراری روابط اجتماعی فرد مبتلا به عنوان واکنش تدافعی و حفظ امنیت خودش باشه چون بعضی از بچه هایی که توی محیط آشفته و تهدیدآمیز بزرگ میشن احتمال داره دوری از اجتماع را به عنوان یک روش دفاعی برای حفاظت از خودشان انتخاب کنن روشی که باعث حفظ امنیت آنها میشه اما اونها را از اجتماع دور میکنه. این اختلال هم مثل اختلال پارانوئید بیشتر توی آقایان دیده میشه تا خانم ها.

چرا عاشق آدم های گوشه گیر می شوید؟

رابطه های عاطفی قبلیتون و بررسی کنید با این ویژگی های آدم هایی با این ویژگی ها تولدتون بودند به داشتن رابطه صمیمی و نزدیک با شما یا هر کس دیگری به من اهمیت نمیده که تو ظاهر عنوان کرده که شما برایش مهم نیست تقریباً علاقه‌ای به داشتن رابطه جنسی یا هر تماس فیزیکی دیگه نداره نداشته هیچ دوست صمیمی یا نزدیکی نداشته نسبت به تعریف و تمجید یا انتقاد دیگران بی اعتنا بوده بیشتر اوقات سرد و بی احساس رفتار می کرده اگر فرد را با این ویژگی ها می شناخت این یا قبلا باهاش در ارتباط بودیم یه چیزی باعث شده که شما در پی برقراری رابطه با شخصیت های مذهبی یا اسکیزوئید باشید اما واقعا چطور میشه عاشق کسی بود که به هیچ وجه علاقه‌ای به داشتن رابطه واقعی و گرنه داره که ویژگی‌های طور رفتار اون شخص وجود داره که شما رو جذب میکنه و به وجود با وجود پی بردن به غلط بودن رابطه چی باعث میشه که افرادی رو با این خصوص به رابطه دعوت کنید یا باهاشون وارد رابطه بشیم.

خیلی از جنبه های رفتاری شخصیت اس��یزوئید میتونه برای ما جذاب باشه و وادار ممکنه که به تلاش برای برقراری ارتباط باهاش ادامه بدیم در واقع اکثر مواقع در حال تکرار اشتباهی هستیم که تو روابط قبلیمون مرتکب شدیم تمام مدت داریم تلاش می کنیم زحمت بکشیم که محبت یارو شریک عاطفی مغز میمون را برای همیشه داشته باشیم خیلی اوقات برای اینکه ثابت کنیم به ما نیاز داره نقش یه ناجی و سرپرست رو براش ایفا می‌کنیم که به وجود خودمون طور رابطه اعتباربخشی ما اهمیت ایجاد کنیم برای وجود خودمان بعضی وقتا هم از صرفاً به خاطر اینکه آدم منصفی آدم دلنشین و دوست داشتنیه جذبش میشیم انگیزه ما هر چی که باشه مهم نیست مهم اینه که در مورد یه نکته با خودمون به شدت صادق باشیم یا شریک عاطفی یا همسر اسکیزوئیدی ما همون روش زندگی که انتخاب کرده را تا آخر عمرش ادامه میده یعنی روش گوشه گیری رو تا آخر عمرش ادامه میده و هیچ وقت قرار نیست اون رو عوض کنه نیاز به رابطه دو طرف داریم زندگی با شخص اسکیزوئیدی بدترین انتخاب

خانم یا آقای منزوی به عنوان همسر

شخص مبتلا به این اختلال همیشه همسری منزوی خواهد بود. اگر قصد دارید ارتباط عاطفی با یک مرد یا زن اسکیزوئیدی برقرار کنید به این امید که ازدواج کنید حل میشه! بدون شک خودتون رو دچار دردسر می کنید. شاید فرد مبتلا به اختلال اسکیزوئید همخونه یا شریک مالی خوبی برای شما باشه چون کاری به کارتون نداره و ازتون توجه و یا احساس نمی خواد اما همسر خوبی نخواهد بود چون شما به عنوان یه انسان نیاز به درک و احساس دارید و همینطور نیاز دارید که عشقتون رو به دیگران نشون بدید. وقتی هم که عشق شما دیده نمیشه یا محبتی که نیاز دارید رو دریافت نمیکنید دچار سرخوردگی خواهید شد. در یک کلام همسر اسکیزوئیدی به معنی واقعی نمیتونه همراه خوبی در روابط عاشقانه باشه اون به وضوح علاقه ای به روابط بین فردی نداره تا بتونه رابطه عاطفی مستحکمی با شما برقرار کنه. به خصوص که افراد مبتلا، میانه خوبی با روابط جنسی ندارن و خیلی تمایل به این روابط ندارن و اگر باهاشون ازدواج بکنید لذت چندانی از این بخش مهم از زندگی زناشویی نخواهید برد، چون همیشه شما باید آغازگر این رابطه باشید. در طی زمان زندگی مشترک فرد مبتلا اشتیاقی به داشتن رابطه جنسی با شما نخواهد داشت.
به این نکته توجه کنید عدم علاقه به روابط جنسی یکی از مهمترین دلایل ازدواج نکردن اسکیزوئیدی هاست.
اما اگر به دنبال احساس امنیت و خاطر جمع بودن در روابط هستید، این اشخاص، موارد مناسبی هستند چون همیشه که آدم های قابل اعتمادی هستن و بندرت پیش میاد که به شما خیانت کنن. همسران افرادی که دچار اختلال اسکیزوئید هستند معمولاً مورد بی مهری قرار می گیرند چون زندگی مشترک اونها مثل یه خط موازیه که معمولا در نهایت به جدایی ختم میشه.

افرادی که دچار این اختلال هستند اکثر اوقات در جریان نیستم بیمار بودن خودشون نیستن و زمانی که پزشک به آنها میگه که نیاز به درمان دارند، از شنیدن این مساله حیرت می کنند که چرا نیاز به درمان دارند.
آنها نسبت به نگرانی‌های همسرشان بی اعتنا هستند. و به وضوح مشخص که تهدید به طلاق یا قطع رابطه از سوی همسرشون آنها رو ناراحت نمی کنه. معمولاً همسران افرادی که دچار اختلال اسکیزوئید هستند این شکایت رو دارن که هنوز طرف متوجه نشده که اینا میخوان واقعاً طلاق بگیرند و اینکه در نهایت متوجه میشن همسرشان اصلا به بودن آنها نیازی نداره و همسر این افراد احساس تنهایی و رها شدگی میکنن و نمیتونن به طور قطع پیش‌بینی کنن که آیا امکان وجود داره که یه رابطه سالم، پرنشاط و در عین حال ارضا کننده از نظر عاطفی با این فرد داشته باشن یا نه. البته در اکثر اوقات وجود نداره اگر تصور می‌کنید که با سخت تر تلاش کردن و هوشمندی بیشتر میتونید همسر یا شریک عاطفی دچار اختلال خودتون رو تغییر بدین جداً باید بهتون بگم دارین خودتون گول رو میزنید و دردسرهای زیادی برای خودتون ایجاد می کنید.

چطور با یک شریک عاطفی منزوی برخورد کنیم؟

نکته مهمی که به عنوان شریک عاطفی یا همسر یک شخص اسکیزوئیدی باید بدونید اینکه شرایط همسر یا شریک عاطفیتون تغییر نمیکنه و اینکه یار یا همسر مبتلا به اسکیزوئید، توانایی زیادی برای برقراری ارتباط با دیگران نداره و البته لازمه به این نکته اشاره کنم که اختلال اسکیزوئید مثل همه اختلال‌های دیگه از میزان و شدت متفاوتی برخوردار. ممکن همسر شما یا شریک عاطفی تون درون گرا باشه نه کاملا منزوی یا اینکه کاملا گوشه گیر باشه.
اگر قصد جدی برای ادامه این رابطه دارید برای بهبود شرایط و کیفیت رابطه تون به این نکته ها توجه کنید:

  • انتظارات تون رو واقع‌بینانه کنید. احتمال ایجاد تغییر رفتار و احوال همسر یا شریک عاطفی اسکیزوئیدی شما خیلی کمه.چون  تمایلی به رابطه بین فردی نداره و نسبت به هر جور انتقاد یا تمجید و تعریف خیلی بی تفاوت رفتار می کنه و برای پذیرش زندگی سرشار از احساسات و عواطف ظرفیت کمی داره. البته دوباره لازم اشاره کنم از اونجایی که همه افراد علائم شدید این اختلال را ندارن ممکنه فرد مورد نظر شما برای گسترش روابط اجتماعی خودش کارهای امیدبخشی بکنه.
  • یار یا همسر گوشه گیرتون رو تحت فشار قرار ندین، چون اگر این کارو بکنین و دائماً با اصرار ازش بخواهید که با شما رابطه برقرار کنه احتمال خیلی زیاد عاملی برای تحریک هر چه بیشتر رفتارهای انزوا گونش میشید. بهتره به جای اصرار هایی که نتیجه معکوس برای شما ایجاد میکنه؛ برای تنها موندن فضایی امن و راحت براش ایجاد کنید. یعنی فرصتی بدین که تنها باشه تا برای وقت گذرانی با شما خودش رو آماده کنه.
  • برای انجام دادن کارهایی که از انجامشون لذت میبره بهشت ملحق بشید این بهترین روش برای ایجاد رابطه با احساسات مخفی این افراد و روی آنها تاثیر مثبتی میزاره. باعث میشه که احساس راحتی بیشتری در زمان حضور شما بکنند و ترجیح بدهند که گاهی تنهایی شون رو با شما شریک بشن.
  • سرزنش کردن و تنبیه به خاطر رفتارهای که فکر می کنید مناسب نیست رو کنار بگذارید! به جای سرزنش بی حاصل، برای انجام کارهای کوچکی که منجر به ایجاد رابطه با دیگران میشه تشویقش کنید.
  • برای رفع نیازهای احساسی خودتون برنامه های خارج از رابطه ی که با فرد اسکیزوئیدی دارید آماده کنید مثلا: روابط تون رو با دوستانتون تقویت کنید کارهای اجتماعی و جمعی بیشتری انجام بدید، خانواده تون را رها نکنید و به اعضای خانواده تون سر بزنید.
  • با خودتون صادق باشید و ببینید تا کی می تونید این شرایط رو تحمل کنید و درگیر رابطه موازی با یار دیگه ای نشید. خودتون خوب می دونید که خیانت کردن و داشتن رابطه های موازی کمکی به حل مشکل شما با یار یا همسرتون نمی‌کنه.

در ادامه این مجموعه هفته آینده در مورد اختلال آدم های عجیب و غریب صحبت می کنم، امیدوارم خانم ها و آقایونی که دچار رابطه های غیر سالم و آسیب رسان هستند این مجموعه رو بشنون تا کمکی رایگان برای حل مساله شون بشه. عشق رو از هم دریغ نکنیم…

2 پاسخ
  1. Ab
    Ab گفته:

    با سلام
    ممنون از مقاله خوبتون
    راستش من چندسالی با دختری دوست بودم، کاملا ازون افراد اجتماعی بود ک معمولا سخت میشد کنارش نخندید و خوشحال نبود…
    متاسفانه از زمان کرونا به بعد ارتباطمون کمرنگ تر شد، و الان ک میبینمش انگار کاملا یه ادم دیگه شده، اصلا باهام حرف نمیزنه و خیلییی منزوی شده
    همیشه ازش میخوام باهام راجب مشکلاتش حرف بزنه ، یا حداقل خودشو خالی کنه ، ولی هیچوقت هیچ حرفی نمیزنه و میگه خوبم.
    ازینکه اینطوری ببینمش دلم میشکنه، واقعا میخوام بهش کمک کنم ولی نمیدونم چطوری، ازونجایی که خیلی توی خودشه هیچ ایده ای ندارم ک چطوری از لاکش بیارمش بیرون
    ممنون میشم که راهنماییم کنین

    پاسخ
    • مرضیه باقرزاده
      مرضیه باقرزاده گفته:

      سلام دوست عزیز
      از اینکه می خواهی به دوست عزیزت کمک کنی و برات مهمه که حالش خوب شه بهت تبریک میگیم، انسان بودن همین همدلی ها و توجه هاست.
      در عین حال با توجه به تغییر حال و احوال دوست شما و مشخص نبودن دلایل این تغییرات، لازمه خودش برای بهتر شدن حالش اقدام کنه. بنظرم بهترین کاری که میشه برای ایشون انجام داد اینکه باهاش همدلی کنی و بهش نشون بدی که برات مهم هست. لازمه خودش به این نتیجه برسه که به درمانگر مراجعه کنه.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *