چطور ارتباط امنی با آدم های خطرناک داشته باشیم؟!

شخصیت خطرناک یا ضد اجتماعی قادر به دیگران آسیب بزنه و خیلی خودخواهانه و بدون هیچ حس همدلی رفتار کنه، توجهشان به دیگران کاملا ساختگی و هر وقت که بخوان بسادگی دیگران رو فریب می ده تا به هدف خودش برسه. رابطه هایی که با دیگران داره سطحی و غیر جدی هستند و میتونه آسیب های روانی جسمی و اقتصادی به دیگران تحمیل کنه، جالبه که افراد زیادی جذب این شخصیت ها میشن، البته علتش هوش فراوان و اعتماد به نفس زیاد و کاذب این شخصیت هست.
رسیدگی به ظاهر و لباس، و چرب زبانی این شخصیت آن را برای افراد ساده دلی که سریع جذب محبت کلامی دیگران میشن خواستنی میکنه.

سلام وقت بخیر مرضیه باقرزاده هستم مربی روابط عاطفی و مهارت های زندگی در مجموعه پادکست های شناسایی اختلال شخصیت رابطه با افرادی که باید آنها را ترک‌کنیم را بررسی می‌کنیم.
به نظر میاد شناختن این افراد واقعاً الزامیه چون مصداق جمله ی پیشگیری بهتر از درمان هست و به واسطه آگاهی که در مورد این مجموعه شخصیت به دست میارید در انتخاب شریک عاطفی، کمتر، دچار مشکل میشید. در ادامه این مجموعه در مورد اختلال آنتی سوشیال یا شخصیت‌های خطرناک صحبت می‌کنیم.

ویژگی های شخصیت های خطرناک یا آنتی سوشیال

به راحتی و عین آب خوردن قانون‌شکنی می‌کنن،  قواعد و اصولی که در رابطه عاطفی با تفاهم طرف مقابل گذاشتن رو هم نادیده می گیرن. از دروغ گفتن،  فریب دادن و گول زدن دیگران هیچ ابایی ندارن.  برنامه خاصی برای آینده ندارن و کاملا خودسرانه و بی فکر عمل می‌کنن گاهی اوقات دست بزن دارن و فحاشی می کنن. نسبت به امنیت خودشان و البته دیگر آن کاملاً بی مسئولیت رفتار می‌کنن. اهمیتی به نیازهای عاطفی دیگران نمی دن حتی شریک عاطفی شون.  استاد  تظاهر و نقش بازی کردن برای رسیدن به اهدافشان هستن. توقع دارند طرف مقابل تمام مسئولیت های یک رابطه عاطفی رو به عهده بگیره. اما اساسی ترین ویژگی غیر قابل تغییر شون پایمال کردن حقوق دیگرانه. معمولاً در روابط عاطفی اهل خیانت و بی وفایی هستند.  تعدد روابط جنسی یکی دیگه از خصوصیات شخصیتی آنهاست.

چرا عاشق این شخصیت‌ها می شیم‌؟!

روزهای اول آشنایی هیجان و اعتماد به نفس زیادی از خودشان نشان می‌دهند طوری که دیگران به سادگی فریفتفر آنها می‌شن!  وقتی می‌بینیم مورد توجه فردی قرار گرفتیم که بسیار شیک پوش، خوش بیان و جذابه احساس خوبی به خودمون و به اون رابطه پیدا می‌کنیمم غافل از اینکه اون فرد هم این نکته رو میدونه و به همین دلیل جالب و سرگرم کننده رفتار میکنه تا شخص رو اغوا کنه اما مدتی که از رابطه میگذره کم کم شخصیت اصلی فریبکار و ظاهر ساز خودش رو نشون میده. این افراد میتونن افکار و رفتارهای دیگران را حدس بزند و به واسطه این مهارت دیگران را کنترل می کنن و در اکثر مواقع رابطه های نامتعادلی دارند که گاهی دور و سرد و گاهی صمیمی و نزدیک.

از آنجا که اوایل رابطه با استادی تمام خودشان را پر مهر و با عاطفه نشان می دهد شما تصور می‌کنید که همه چیز بهتر میشه، اما بعد از مدتی متوجه میشید حس ارزشمندی و احترام به عواطف و نیازهای دیگران نداره و نمیتونه با کسی همزادپنداری کنه تا احساس دیگران رو درک کنه در واقع می شهشگفت از نظر عاطفی بی احساس هست.

گاهی وقتا با دغل کاری و چرب زبونی کاری میکنه که شما نسبت به خودتون دچار شک بشین که مبادا توقع زیادی دارید یا اصلا خواسته های عاطفی شما منطقی هستند؟

احتمال داره خود شما هم از نظر شخصیتی  تا حدودی شبیه به هم این فرد باشید و توی رابطه های عاطفی تون، به لحاظ احساسی خودتون رو کنار می کشید و بی تفاوت رفتار می کنید. شاید هم فکر کردید چون با نفر قبلی که با این آدم در رابطه بوده فرق دارید رفتارش را اصلاح کنید!  دلیل دیگه ی وارد شدن به این نوع رابطه ها کمبود عزت نفس در طرفین هست جمله هرچی باشه از تنهایی بهتره برا تو ناشناست؟ یا این یکی لیاقت من بیشتر از این نیست!!! به خودتون امیدواری می‌دید که قول داده دفعه آخر شه و دیگه میخواد عوض بشه!  نیازها و خواسته‌های به حق تون رو فراموش می کنید، چون بازیچه فردی شدید که بازیگردان ماهری و تمام مسئولیت ها را کم کم به عهده شما خواهد گذاشت. آدمهایی که خودشون رو قربانی بازی های زندگی میدونند به راحتی به دام این مدل افراد می افتد و سوءاستفاده‌های جنسی مالی و روانی زیادی ازش میشه و در نهایت با بی‌مهری رها میشن. مراقب باشید فریب این فکر که عوضش  می کنم رو نخورید چون با فرد سرکش،  غیرقابل کنترل و در عین حال جذاب و باهوشی طرف هستید.  نتیجه این فکر و احیانا تلاش شما اینه که به مرور هویت خود را فراموش می کنید و به عنوان بازیچه ازتون سوء استفاده خواهد شد.

شخصیت ضد اجتماعی و خطرناک به عنوان همسر

هرچند که رابطه شما با این شخصیت ممکن با سرعت و شور و هیجان شروع بشه اما در ادامه رابطه متوجه میشید که زندگی کردن با هم چه شخصی اصلا کار ساده ای نیست. رفتارهای غیر مسئولانه و غیر قابل پیش بینی و همینطور رعایت نکردن هیچ حریمی صبر و تحمل شما هر کسی که باهاش همراه هست رو از بین میبره. درست وقتی که آماده‌اید ازش جدا بشید و همه چیز را رها کنید از قابلیت خودش برای فریب دادن به نحوی خیلی عالی استفاده می کنه. سعی میکنه مشکلاتی که از نظر شما بسیار جدی هستند رورکم اهمیت جلوه بده تا به هدف خودش که برقراری صلح و آشتی مجدد هست برسه حتی مدت کوتاهی خوب و درست رفتار میکنه و بعد دوباره شروع میکنه دروغ و دغل کاری هاش رو از سر میگیره.

به خاطر مهارت خیلی زیاد این فرد برای توجیه کارهایی که میکنه شما دچار حس تردید آزار دهنده نسبت به همسرتون میشید که روز به روز هم بیشتر میشه و نهایتاً شما عاجز می مانید که چی رو باور کنید و چی رو باور نکنید!

کم کم نسبت به نیت ها رفتار و عادت های اون آگاه می شوند و هوشیار میشین علاوه بر این مجبورید که دائم روی کارهای نسنجیده و بی ملاحظه شد چه از نظر شغلی و چه از نظر اجتماعی سرپوش بگذارید و در نتیجه خسته میشید و دیگه بخشیدنش به خاطر کارهای تکراری براتون سخت میشه و مطمئن میشید که این عذرخواهی واقعا نمایشی و دروغی هست و صرفا به دلیل احساس بدی که اون فرد در مورد به دردسر افتادن پیدا کرده گفته میشه و از اونجا که استعداد عجیبی داره که وضعیت رو به نفع خودش تغییر بده شروع میکنه به گفتن این چیزا که تو به من اعتماد نداری!  تو خیلی ساده ای!  خیلی به خودت مطمئن نباش!  اصلا نمیخوای گوش بدی!  خیلی سخت گیری… و انقد میگه که شما از موضع خودتون کوتاه بیاید.

یکی دیگر از مشکلات همیشگی این افراد خیانت و بی وفایی مشخصه اصلی این اشخاص این که قادر نیستند فقط با یه شخص رابطه داشته باشند و با افراد زیادی ارتباط جنسی دارند و روابط کوتاه‌مدت متعددی زیادی دارن. علت این مسئله اینه که قدرت کمی برای مهار محرک های آنی خودشان دارند و این یه نقص بزرگت در آنهاست که منجر میشه به پیامد کارهاشون فکر نکنند. از آنجا که دائماً دنبال شور و هیجان هستند امیال جنسی را دنبال می‌کنند تا به این طریق نیازهای فوری شان را برآورده کنند. در نهایت شما به عنوان همسر توی رندگی مشترک تنها خواهید بود و مسئولیت تربیت بچه و مسائل مالی هم با شما خواهد بود. هرچند که هر بار وعده جبران و اصلاح شرایط رو میده اما شما هم میدونید که تغییر نخواهد کرد.

چطور با آدم های خطرناک رابطه برقرار کنیم؟

اگر با فردی که دچار اختلال آنتی سوشیال یا شخصیت خطرناک در رابطه هستید برای بهبود کیفیت رابطه تون و همینطور حفاظت از شخصیت تون لطفاً به این نکته ها توجه کنید:

  • برای امنیت جانی و مالی خودتون اقدامات از پیش تعیین شده ای را در نظر بگیرید.

    بی مسئولیتی و غفلت این افراد باعث میشه که شرایط برای شما و دیگران نامناسب و ناامن بشه، بعضی از این افراد فحاشی میکنن و با خشونت رفتار می کنن. برای حفظ امنیت بیشتر خودتون راه کارهایی رو در نظر بگیرید. مثلا از دوستان تون بخواهید که در صورت نیاز به کمک شما بیان. اگر رابطه جنسی با شریک عاطفی یا همسرتون دارید حتما از لوازم پیشگیری استفاده کنید تا خدایی نکرده درگیر بیماری های مقاربتی نشید.

  • قاطعانه اما ملایم رفتار کنید.

    شونه خالی کردن از زیر بار مشکلات و مسئولیت کارها رو به دوش دیگری انداختن یکی از خصوصیات بارز شخصیت ضد اجتماعی، باید برخورد شما به شکلی باشه که طرف خودش مسئولیت خرابکاری هاش رو به عهده بگیره و پاسخگو باشه به هیچ عنوان سعی نکنید روی کارهای اشتباهش سرپوش بگذارید چون با این کارتون عملکرد ناهنجار را تقویت می کنید.در برابر کارهایی که میکنه قدرتمند ظاهر بشید و با استفاده از جمله هایی که با کلمه من شروع میشه و محکم بیان میشه، اقتدار تون رو نشون بدین تا از شما جرأت ببینه و بفهمه که کاملا جدی هستید اگر این کار را نکنید و واکنشی نشون ندید، بدون شک به حریم شما تجاوز میکنه و سودجویی هاش ادامه پیدا میکنه.

    اگر قاطعانه رفتار کردن رو بلد نیستید میتونید به سایت khodyari.com مراجعه کنید و پست چطور با اقتدار به خواسته تان برسید رو بخونید.

  • اعتماد کنید اما بررسی را فراموش نکنید.

    شخصیت ضد اجتماعی خیلی علاقه داره به دروغ گفتن! حتی وقتی که اصلا نیازی به دروغ گفتن نیست و هیچ سود و منفعتی براش نداره… باز هم این کار میکنه! به همین دلیل با تحقیق و پیدا کردن شواهد و مدارک کافی میتونید در مورد صحت حرف هاش مطمئن بشید. مثلا در مورد جایی که کار می کنه… مبلغ حقوقی که دریافت می کنه
    وقتی احساس میکنید با دروغ و خیانت رابطه ی دیگه ای رو پنهان میکنه، شرط شما برای ادامه دادن به رابطه تون و دادن یه شانس دیگه، این باشه که از حضورش در هر جا مطلع باشید و بتونید بدون هماهنگی قبلی به هر جایی که میره سر بزنید.

  • امیدی به تاثیر گذاری جلسات درمانی نیست.

    این شخصیت ها معمولا نمی پذیرند که دچار مشکل شخصیتی هستند، تو نظرشون بقیه آدم‌ها و کل دنیا مشکل دارند و خودشان هیچ اشتباهی نمی کنن.
    اصلا تعجب نکنید که اگه شما را مقصر تمام مشکلاتی بدونه که تو زندگیتون وجود داره، یا اگه به هر وسیله ممکن سعی کنه متقاعد تون کنه که خودتون به تنهایی و بدون کمک دیگران میتونید مشکلاتتون رو حل کنید.
    تحقیقات پزشکی نشان می دهد چنین شخصیت های حاضر به دنبال کردن جلسات طولانی درمانی نیستند. روان درمانگر ها رو دست کم میگیرند و جلسات رو ترک می‌کنند یا کم شرکت می‌کنند. آموزش ها رو بخوبی یاد می‌گیرند اما هیچ تغییر شخصیت شان ایجاد نمیشه.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *